سد تالوار با ظرفیت 500 میلیون متر مکعبی آماده افتتاح است - قیدار شهر جد پیامبراسلام
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
درباره وب

لینک دوستان
جستجوی وب
برچسب‌ها وب

مدیر عامل آب منطقه ای استان زنجان گفت: سد تالوار با ظرفیت 500 میلیون متر مکعبی آماده افتتاح است.

به گزارش خبرنگار مهر، امیر حمیدنیا ظهر چهارشنبه در دیدار با اعضای شورای استان زنجان با بیان اینکه  پر شدن سدها برای بهره برداری با توجه به حوزه آبریز زمان بر است و یکی دو سال به طول می انجامد افزود: سر ریز شدن سدها زمان بر است و سد تالوار اکنون برای نگهداری آب های سالانه آبگیری می شود.

وی ادامه داد: اجرای خط انتقال اصلی سد تالوار به سمت اراضی استان در اولویت کاری قرار دارد  و در این زمینه پارسال 200 میلیارد ریال از طریق اوراق مشارکت تزریق شد و 350 میلیارد ریال نیز به پیمانکار بدهکار هستیم.

حمید نیا یادآور شد: سد مراش نیز با 27 درصد پیشرفت فیزیکی، یک هزار و 500 میلیارد ریال هزینه در بر دارد، همچنین سهم مصوب اعتبارات  امسال این شد نیز فقط 30 درصد محقق شده است.

مدیر عامل آب منطقه ای استان زنجان با اشاره به تکمیل و سرریز شدن سد کینه ورس گفت: خط انتقال آب شرب و کشاورزی نیز سال آینده تکمیل خواهد شد.

حمیدنیا ادامه داد: به دلیل کاهش آب دهی چاه ها و نیاز به جایگزینی آن  از سد تهم میزان ذخیره آب این سد نسبت به پارسال کاهش چشمگیری داشته است.

وی هشدار داد: درصورت استمرار میزان مصرف کنونی از آب سد تهم وضعیت آب آن به حالت هشدار می رسد.

مدیر عامل آب منطقه ای استان زنجان  در ادامه با اشاره به شناسایی چاه های غیر مجاز استان گفت: متاسفانه علاوه بر وجود چاه های غیر مجاز اضافه برداشت از چاه های مجاز نیز مشکل ساز شده است.

حمیدنیا  ادامه داد: از سال 89 به بعد چاه های غیر مجاز حفر شده پلمپ می شوند برای کنترل اضافه برداشت نیز نصب کنتور هوشمند عملیاتی شده است.

وی با اعلام هشدار نسبت به افت سطح آب سفره های زیرزمینی اظهار کرد: باید با اتخاذ تصمیمات مناسب مانع بروز بحران آب شد.

به گفته حمیدنیا امسال به صورت میانگین  نسبت به پارسال سه درصد  و نسبت به  بازه  زمانی دراز مدت 27 درصد افزایش بارندگی وجود داشته است البته در برخی نقاط  میزان بارندگی منفی بوده است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان زنجان گفت: باید همه مردم و مسئولان برای فرهنگ سازی در زمینه مصرف بهینه آب به یاری بشتابند.

به گفته وی برنامه های آموزشی برای دانش آموزان مقطع راهنمایی و آموزش بهره برداران آب به صورت مستمر اجرا می شود.

حمیدنیا به سوددهی سدها در صورت راه اندازی مراکز تفریحی درجوار آن اشاره کرد و افزود: می توان با احداث استخر شنا و ماهیگیری و مراکز رفاهی در جوار سدها  از فرصت های گردشگری آن نیز بهره مند شد و در سد گلابر امکان پرورش ماهی و ماهیگیری فراهم شده است.

حمیدنیا افزود: کمیته تخصصی آب و کشاورزی  با حضور نمایندگان دستگاه های دولتی و غیر دولتی  و اساتید دانشگاهی در زنجان تشکیل شده است.

وی یادآور شد: تمهیدات لازم برای تامین آب شرب شهر زنجان با هماهنگی استانداری و آبفا صورت پذیرفته است.

مدیر عامل  آب منطقه ای استان زنجان با اشاره به پروژه های نیمه تمام بخش آب در استان گفت: باید با تسهیل قوانین مربوط به اوراق مشارکت و واگذاری  طرح های دارای قابلیت در آمدزایی در بخش آب جهت رفع مشکلات آب استان گام برداشت.

بهره مندی از ظرفیت های اوراق مشارکت  برای تسریع در آبرسانی باید تسهیل شود

در این دیدار رئیس شورای اسلامی استان زنجان خواستار ارائه گزارش وضعیت احداث سدهای استان و برنامه ریزی برای ارتقا سطح فرهنگی مردم در بهره برداری از آب از سوی آب منطقه ای استان  شد.

سعید خدادادی همچنین پیشنهاد کرد در پی برنامه ریزی دقیق و کارشناسی شده امکان تاسیس مراکز تفریحی در جوار سدها بررسی شود.

بیگدلو عضو شورای شهرستان خدابنده نیز با بیان اینکه خدابنده بزرگترین شهرستان شمالغرب کشور است گفت: مهم ترین مشکل این منطقه کمبود آب است.

وی در خصوص وضعیت سد تالوار خواستار ارائه گزارش شد و افزود: باید با مدیریت مصرف آب از بروز جنگ بر سر تامین  آب پیشگیری کرد.

بیگدلو خاطر نشان کرد: درصورتیکه یک حلقه چاه عمیق برای مصرف همه ساکنان روستاها حفر شود تعداد حفر چاه های خانگی کاهش می یابد.

وی  ضمن اظهار نگرانی از تخریب خاک و کمبود آب در شهرستان خدابنده بیان داشت: متاسفانه از استان های همجوار افرادی وارد اراضی خدابنده شده و با بهره برداری بیش از حد از منابع آب و استفاده غیر مجاز از کودهای شیمیایی برای تامین منافع شخصی خود به تخریب محیط زیست دامن می زنند.

 با روی کار آمدن اعضای دور چهارم شوراهای اسلامی شهر ، اعضای شورای استان نیز فعالیت خود را آغاز کرده اند و اعضای شورای استان با برگزاری جلسات مستمر و دعوت از مدیران استان مشکلات مربوط به شهرستان ها را به نمایندگی از مردم منطقه مطرح کرده و خواستار رفع آن از سوی دستگاه های  ذی ربط می شوند.

با توجه به اینکه مشکل کمبود آب و بهره برداری بی رویه از آب های موجود گریبانگیر همه شهرستان های استان است  و مردم را در مضیقه قرار داده است طی هفته جاری اعضای شورای استان با دعوت از مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان زنجان خواستار پاسخگویی وی در خصوص مشکلات مبتلابه در زمینه آب شدند.




تاریخ : پنج شنبه 92/10/26 | 9:17 عصر | نویسنده : یدالله نجفی | نظر


  • paper | قالب وبلاگ | فال حافظ
  • خرید لینک دائمی | ایران موزه