هاشمی رفسنجانی: ملتی که کتاب ندارد، فرهنگ ندارد - قیدار شهر جد پیامبراسلام
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
درباره وب

لینک دوستان
جستجوی وب
برچسب‌ها وب

 

هاشمی رفسنجانی با تأکید بر صبغه فرهنگی سازمان اسناد و کتابخانه ملی، گفت: تقویت زیرساخت های فرهنگی که کتاب اساس آن است، به توسعه همه جانبه در ابعاد دیگری می انجامد.

 

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه ملتی که کتاب ندارد فرهنگ ندارد، گفت: کتابخانه ملی ایران می تواند با استفاده از سرمایه های فرهنگی کشور که در داخل و خارج هستند، اسلام، مکتب اهل بیت (ع) و ایران را به جهانیان معرفی کند.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام، آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی چهارشنبه در دیدار رییس و معاونین سازمان اسناد و کتابخانه ملی، غنای ایران در اسناد تاریخی و سابقه فرهنگی و تمدنی قوم ایرانی در تألیف و استفاده از کتاب را ستود.

وی ادامه داد: دانشگاه جندی شاپور با حضور دانشمندان اکثر اقوام و ادیان، یک مرکز بزرگ آموزشی و پژوهشی و تقریباً مملو از اسناد و کتاب های ترجمه شده بود که بعدها اساس پیشرفت غرب در نهضت ترجمه شد.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اوضاع نابسامان اسناد در زمان رژیم پهلوی، گفت: متأسفانه تا پس از جنگ هم اسناد کشور که از مهمترین سرمایه های ملی هستند، بدون هیچ نظمی در انبارهای نمور زیر زمین بود و تأسیس سازمان و ساخت کتابخانه ملی در راستای حفظ گنجینه فرهنگی کشور بود.

هاشمی رفسنجانی با تأکید بر صبغه فرهنگی سازمان اسناد و کتابخانه ملی، گفت: تقویت زیرساخت های فرهنگی که کتاب اساس آن است، به توسعه همه جانبه در ابعاد دیگری می انجامد.

وی با اشاره به سفرهای خویش به کشورهای آسیای میانه و وجود نمادهای فرهنگی، گفت: مثلاً در ازبکستان و در احمدآباد هند، مجموعه هایی از کتاب های فارسی داریم که می توانید با تعاملات سازنده، این سرمایه ها و یا کپی آنها را به کشور برگردانید.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از سخنان خویش با یادآوری شرایط فرهنگی مخصوصاً در مقوله اسناد و مدارک در سال های اول پس از پیروزی انقلاب، گفت: با تهیه لوازم ترمیم اسناد و آموزش نیروها از هدر رفتن اسناد تاریخی جلوگیری کردیم.

وی ترویج محتوای کتاب های ایران را برای همه ملت ها مفید دانست و گفت: تحقیقات دانشمندان و علمای ایران، پایه و اساس پژوهش های علمی اسلام و مسلمانان است.

در آغاز این دیدار صالحی امیری مشاور رییس جمهور و رییس سازمان، غلامرضا عزیزی رئیس پژوهشکده اسناد، فریبرز خسروی معاون پژوهش و برنامه ریزی، غلامرضا امیرخانی معاون کتابخانه ملی، نصیری مدیر کل حراست سازمان اسناد و کتابخانه به ارائه گزارشی از برنامه ها و فعالیت های سازمان در جهت فعالیت بیشتر، دیجیتالی کردن اسناد، جمع آوری نسخه های خطی و تأمین بودجه برای فرستادن کتاب های ایرانی به سراسر جهان و همچنین برگزاری یک جایزه بین المللی با نام یکی از مشاهیر و بزرگان فرهنگ و ادب کشور پرداختند.

 

منبع: ایرنا



تاریخ : شنبه 94/2/26 | 10:49 عصر | نویسنده : یدالله نجفی | نظر


  • paper | قالب وبلاگ | فال حافظ
  • خرید لینک دائمی | ایران موزه