آمریکا با ایران هراسی ازعربها باج گیری می کند - قیدار شهر جد پیامبراسلام
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
درباره وب

لینک دوستان
جستجوی وب
برچسب‌ها وب
آمریکا با ایران‌هراسی ازعربها باج گیری می‌کند
 
سردبیر روزنامه الکترونیکی «رای الیوم» در لندن، تاکید کرد آمریکا با ایران هراسی به دنبال باج گرفتن از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس است.

عبدالباری عطوان در مصاحبه با شبکه تلویزیونی المیادین، درباره دستاوردهای سران کشورهای حاشیه خلیج فارس از اجلاس کمپ دیوید گفت: این اجلاس به دعوت باراک اوباما برگزار شد و هدف اوباما هم راضی کردن این کشورها بود. زیرا او با مذاکره پشت پرده به ایران و احتمال امضای توافقنامه هسته ای با ایران، از پشت به این کشورها خنجر زد. سران این کشورها نباید به واشنگتن سفر می کردند، بلکه اوباما باید برای اطمینان دادن به این کشورها به منطقه می آمد. زیرا این اوباما بود که خنجر مسموم خود را در کمر این کشورها فرو کرد. آنچه با عنوان دستاورد اجلاس کمپ دیوید درباره همکاری های امنیتی یا استقرار سپر موشکی گفته می شود برای من قابل فهم نیست.

عطوان افزود: آمریکا، انگلیس و فرانسه پایگاه های دریایی و هوایی در منطقه دارند و ده آتشبار پاتریوت هم در منطقه وجود دارد. قراردادهای تسلیحاتی آمریکا با کشورهای حاشیه خلیج فارس در سال گذشته به بیش از دویست میلیارد دلار می رسد. اگر این پایگاه های غربی سودی برای تامین امنیت منطقه ندارد، چرا باید وجود داشته باشد؟ وحشت کشورهای حاشیه خلیج فارس و در مقابل تلاش آمریکا برای باج گیری از این کشورها سوال برانگیز است. اگر مذاکرات هسته ای با ایران شکست می خورد و در آستانه دستیابی به بمب هسته ای قرار می گرفت، نگرانی این کشورها قابل توجیه بود، اما ایران امروز در آستانه امضای توافقنامه ای برای تعلیق ده تا پانزده ساله فعالیت های هسته ای اش است. ما زمانی که تنش بین ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس بسیار شدیدتر بود و سه ناوهواپیمابر آمریکا در آبهای خلیج فارس حضور داشتند، شاهد چنین نگرانی هایی نبودیم.

وی خاطر نشان کرد: کشورهای حاشیه خلیج فارس جرات نمی کنند به جای آمریکا به دنبال تامین تسلیحات خود از دیگر کشورها حتی فرانسه، انگلیس و روسیه باشند. زیرا همه تسلیحات این کشورهای عربی آمریکایی است و امکان تبدیل آن به سادگی امکان پذیر نیست. فروشندگان سلاح های غربی در چند ماه آینده به طور گسترده به دنبال فروش سلاح به کشورهای حاشیه خلیج فارس به ویژه عربستان سعودی خواهند بود. آنها احساس می کنند با کیک بزرگی روبرو هستند که می خواهند آن را بین خود تقسیم کنند. صندوق های شورای همکاری دو هزار میلیارد دلار سرمایه دارد. خرید موشک و جنگنده به پول نیاز دارد. سوال دیگر آن است که چرا اسرائیل به فروش تسلیحات به این کشورها اعتراض نمی کند؟ به نظر می رسد بعضی کشورهای حاشیه خلیج فارس فقط به خطر خارجی توجه دارند و هیچ اهمیتی برای خطر داخلی قائل نیستند. جنگنده های اف 16 و اف 14 مصر نتوانست از حسنی مبارک دفاع کند. خطر اصلی داعش است که در حال تسلط کامل بر الرمادی و فلوجه است و پس از آن بغداد را تهدید خواهد کرد. هدف اصلی داعش مکه و مدینه است.

عطوان گفت: اوباما هم تاکید کرد خطر اصلی برای کشورهای حاشیه خلیج فارس نه ایران بلکه اوضاع داخلی این کشورهاست. این کشورها به اصلاحات سیاسی و برابری و ایجاد اشتغال نیاز دارند. سی درصد از جوانان در عربستان بیکار هستند. کشورهای حاشیه خلیج فارس در امور داخلی دیگر کشورهای عربی از جمله سوریه، عراق و یمن دخالت می کنند، اما حاضر نیستند سخنان دیگر طرف ها را بشنوند. با ادامه شرایط کنونی این کشورها به انباری از تسلیحات تبدیل می شوند که بسیار خطرناک است. ایران در برابر عملیات طوفان قاطعیت چه اقدامی انجام داد؟ آیا ایران از توان نظامی خود برای مقابله با عربستان استفاده کرد؟ بین عربستان، قطر و ترکیه از یک سو و از سوی دیگر ایران جنگ نیابتی ادامه دارد. در شرایطی که آمریکا توانست با ایران مذاکره کند و به توافق برسد، چرا ما نباید با ایران مذاکره کنیم؟ آیا ما از آمریکاییها قویتر هستیم؟ ما نباید به دنبال تنش زایی در برابر ایران باشیم، زیرا مجبور خواهیم بود هزینه آن را پرداخت کنیم.



تاریخ : شنبه 94/2/26 | 11:12 عصر | نویسنده : یدالله نجفی | نظر


  • paper | قالب وبلاگ | فال حافظ
  • خرید لینک دائمی | ایران موزه