شیخ رکن الدین سجاسی از مشهورترین عارفان قرن هفتم هجری قمری - قیدار شهر جد پیامبراسلام
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
درباره وب

لینک دوستان
جستجوی وب
برچسب‌ها وب

ابوالغنایم، شیخ رکن‌الدین سجاسی از مشهورترین عارفان نیمه اول قرن هفتم هجری قمری است. وی در زمان امیرمسعود شاه خسروی در قرن هفتم (سبعه ثمانیه مجلسی) از طوایف جلال‌الدین عبدالوفاء سجاسی و قوام الدین و کمال‌الدین سجاسی بوده است که کمال‌الدین سجاسی را کمان خنجری می‌گفتند. پدر رکن‌الدین سجاسی جلال‌الدوله حسن وزیر المسترشد بالله ابومنصور الفضل بن احمد خلیفه عباسی بود، و شرف‌الدوله نایب پدر در امور هارون الرشید بوده است.
حمدالله مستوفی در «نزهة‌القلوب» می‌نویسد: سجاس و سهرورد در آغاز دو شهر بوده که در فترت مغول خراب شد، اکنون به هریک به قدر دیمی مانده است.» زین‌العابدین شیروانی هم در «بستان السیاحه» و نیز در «حدائق السیاحه» درباره سجاس چنین گفته است: «در قدیم الایام شهری کوچک بوده از بلاد آذربایجان و روایتی از عراق عجم که در فترت مغول خراب شده است، اکنون قریه‌ای است و رکن‌الدین که از مشایخ سلسله صفی‌الدین اردبیل است از آن جا ظهور نموده است.»
شیخ رکن‌الدین سجاس مراد و مرشد شمس‌الدین، محمدبن علی‌بن ملک داد تبریزی بود چنانچه مو لف «روضات الجنات» می‌نویسد:شیخ ابوبکر بن (سله‌باف) پیرشیخ شمس‌الدین تبریزی است. حضرت شمس‌ تبریزی مدت مدید ملامت شیخ ابوبکر سله باف نمود. بعد از کسب اجازه از او سیاحت می‌کرد و محبوب و مطلوب خود را می‌جست تا به خدمت شیخ‌المشایخ رکن‌الدین سجاسی رسید.» روزی رکن‌الدین سجاسی شمس‌الدین را گفت: «ترا می‌باید رفت و در رم سوخته‌ای است، آتش در وی می‌باید زد»
از مریدان و تربیت یافتگان دیگر شیخ‌ رکن‌الدین سجاسی، شیخ اوحدالدین کرمانی و شیخ شهاب‌الدین اهری است که در ترجمه احوال در کتاب دانشمندان آذربایجان آمده است. «شیخ شهاب‌الدین محمود اهری از مشایخ تبار آذربایجان و از ارادات ایشان، رکن‌الدین سجاس است. در مدرسه سرخاب تبریز رفته و منظور نظر وی شده است، پس از عقد نکاح دختر وی خدیجه سلطان از طرف آن بزرگوار (شیخ رکن‌الدین سجاس) به قصبه اهر رفته و تا آخر عمر به هدایت و ارث مردم مشغول بوده و به درجه قطب عرفان نائل گشته و در همان قصبه وفات نموده است.
مولانا شهاب‌الدین سجاس برادر رکن‌الدین سجاسی بوده که مریدانی از جمله: شیخ شجاع‌‌الدین تبریز پیرو مرشد زاهد گیلانی، شیخ اوحدالدین کرمانی، شیخ اصیل الدین محمد شیرازی، ابن الجوزی (مرید رکن‌الدین سجاسی) و عزالدین مرودبن محمدبن معین‌الدین محمود ذهبی شیرازی مشهور به زرکوب و شیخ‌ شهاب‌اله آقای محمدنوربخش صاحب کتاب سلسله الذهب و سلسله الاولیاء داشته است. وی در تذکره این کتاب چنین بیان می‌کند: «رکن‌الدین السجاس کان من اکابر الاولیاء و المرشیدین و متکلمات و الریاضیات و المشاهدات و المعانیات وله زعامت احکام الشریعه و آداب الطریقه و هوشان کبیر: رکن‌الدین سجاس قدس سره از بزرگان اولیاء خدا و مرشدان و از بزرگان احوال مکاتبات بی‌هدایت کشفیات، با سختی‌ها و مشاهده‌های غیرعادی و معانیات بود. وی دارای رهبری در احکام دین و آداب طریقت فقه اسلامی و مقامی بلند بود که منزلت و شان بسیار داشت. ابوالغنایم رکن‌الدین سجاسی دارای نوشته‌ها مانده است. نوشته‌های کوتاه و پراکنده و رباعیها و قطعاتی نیز از او در حواشی کتب عارفان دیده می‌شود و از جمله آثار ایشان مقاله مناظره عبدالوفاء و سجاس در مورد عرفان، ظاهرا میکروفیلم آن بنا به نقل از «کتاب تاریخ پیدایش تصوف و عرفان» در کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران موجود می‌باشد. البته گروهی هم معتقدند که در زمان مغول آثار او و از جمله این اثر نیز از بین رفته است. از اشعار فارسی او نیز دو رباعی نقل شده است.
مردان خدا میل به هستی نکنند خودبینی و خویشتن پرستی نکنند
آنجا که مجردان حق می‌نوشند خم خانه تهی کنند و مستی نکنند
غواصی کن، گرت گهر می‌یابد غواصی را چهار هنر می‌باید
سررشته به دست یار و جان بر کف دوست دم نازدن و قدم زسر می‌باید

مؤلف «تاریخ عرفا و حکمای زنجان» از «شیرازنامه» چنین نقل کرده است که «بعد از وفات شیخ روز بهان تبلی، عزالدین مردود زرکوب برای اولین مرتبه به سفر حجاز رفت و در آن سفر او را به خدمت شیخ اوحدالدین کرمانی و رکن‌الدین سجاس موافقت و مواخات عظیم دست داد. چون وفات شیخ روزبهان
در محرم سال 606 بوده است، شیخ رکن‌الدین در این سال در قید حیات بوده است و وفات وی بعد از این سال بوده است




تاریخ : شنبه 92/6/16 | 4:40 عصر | نویسنده : یدالله نجفی | نظر


  • paper | قالب وبلاگ | فال حافظ
  • خرید لینک دائمی | ایران موزه