مقبره حضرت ایوب(ع) - قیدار شهر جد پیامبراسلام
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
درباره وب

لینک دوستان
جستجوی وب
برچسب‌ها وب


موقعیت جغرافیائی روستای ایوب: ایران- استان خراسان شمالی- شهرستان بجنورد- بخش گرمخان-  دهستان گیفان- روستای ایوب

ورودی جاده دهستان گیفان: ورودی جاده گیفانکه در 17 کیلومتری شهر بجنوردازجادهبینالملیمسیربجنورد- شیروان سمت غربی مجتمع پتروشیمی خراسان از جاده بینالملیمنتزع شده است.

محور جاده بجنورد ـ گیفان: ورودی جاده گیفانازجادهبینالملیمسیربجنورد- شیروان  به مسافت 24 کیلومتر تا زوقزلقانآسفالت و قسمت زو به مسافت 3 کیلومتر جاده شوسه و بعد از زویقزلقان به مسافت 33 کیلومتر تا ابتدای روستای قاضی جاده آسفالت می باشد وادامه جاده تا زیارتگاهایوبپیغمبربه مسافت 15 کیلومتر جاده شوسه است.طی آخرین سفری که در هفته گذشته داشتم  جاده از قاضی تا روستای بعدی یعنی امیر آباد آسفالت و مابقی شن ریزی و آماده آسفالت شدن می باشد.
آبگرم ایوب در دهستان گیفان در 86 کیلومتری شمال بجنورد و در روستای ایوب واقع شده است . ویژگی منحصر بفرد چشمه آبگرم و خواص درمانی آن سبب شده که به منظور رفع بیماریهای پوستی مورد استفاده قرار بگیرد . این چشمه در روزهای تعطیل پذیرای گردشگران است که جهت استفاده از آب گوگردی و بهره وری از خواص طبی آن به روستای ایوب سفر میکنند . این چشمه بعنوان منطقه نمونه استانی انتخاب گردیده است

آب گرم ایوب که در فاصله 7 کیلومتری مرکز دهستان واقع شده است تنها آب گرم طبیعی موجود دراستان خراسان شمالی است که از دیر باز زائران و مسافرانی را از دور و نزدیک به سمت خود می‌کشانده است ، این آب گرم روی تپه‌ای به ارتفاع 300 متر از سطح دره گیفان واقع شده است ، اکثرا معتقدند که حضرت ایوب(ع) برای علاج بیماری برص خود در این مکان عصایش را بر زمین کوبیده و آبی گرم از زمین بیرون زده تا آن حضرت خود را از لوث کرمهای موجود در بدنش پاک کند .از آب گرم ایوب برای ترموتراپی(گرما درمانی) و معالجه بیماریهای پوستی استفاده می شود.

 

چشمه آب گرم

چشمه آب گرم ایوب، تشکیل شده است از مجموعه ای از چشمه ها که از دل زمین جوشیده و به سطح می آید.

 

دمای آب در حدود 36 درجه سانتیگراد می باشد.

 

این چشمه شکل یک استخر(حوض) با مساحت 459 متر مربع می باشد و عمق متوسط آن در حدود 5/1 متراست.

 

دبی طبیعی این چشمه 5/9 لیتر بر ثانیه بوده و در حال حاضر اهالی منطقه و مردمی که از خواص معدنی آن مطلع هستند جهت شنا و تفریح از آن استفاده می کنند.

 

در گوشه ضلع شمالی استخر نیز، چشمه آب سرد وجود دارد که بخوبی سردی آب در این قسمت احساس می شود.

 

وجود چشمه آب سرد و گرم در درون استخر دمای آب را متعادل و برای شنا دلچسب ساخته است.

 

 همچنین مردم معتقدند که این چشمه نیز از معجزات این پیامبر بوده است و توجیه آنها نسبت به این موضوع نیز بدین ترتیب است، حضرت ایوب که با یک بیماری شدید پوستی مواجه بوده و مدت طولانی از این بیماری رنج می برده است، از سوی خداوند این چشمه آب گرم بوجود آمده و حضرت ایوب با شستشو دادن بدن خویش در این آب شفا پیدا می کنند، که اعتقاد به شفا بخشی این آب همچنان در بین مردم وجود دارد.

 

آب این چشمه به لحاظ معدنی طبق نظر کارشناسان جزء چشمه های دارای مواد معدنی و گوگرددار محسوب می شود و میزان تخلیه سالیانه آب آن 299592 متر مکعب برآورد می گردد.

 

 مسافران و زائران برای اقوام و فرزندان خویش که موفق به حضور در این مکان نشده اند مقداری از این آب مقدس می برند تا با این آب استحمام نمایند واز خصوصیات درمانی آن بدین ترتیب استفاده نمایند.

 

 اما آنچه موجب شگفتی هرچه بیشتر این مکان شده ، این است که در داخل استخر اصلی که چشمه‌های آب گرم با درجه بسیار بالا وجود دارد چشمه های آب سردی نیز وجود دارد که موجب معتدل نگهداشتن آب استخر می‌شود

 

 گروه زیادی براین عقیده‌اند که حضرت ایوب پیغمبر برای علاج بیماری خود عصایش را بر این مکان کوبید که به واسطه آن آب گرمی از زمین بیرون آمده و آن حضرت برای از بین بردن آلودگی و از بین بردن کرم‌های بدنش در آن استحمام کرده است.

مقبره حضرت ایوب(ع)

نابر اعتقادات عموم مردم زیارتگاه موجود در این مکان در واقع مقبره حضرت ایوب می باشد، و عده ای نیز معتقدند که این زیارتگاه، قدمگاه آن حضرت بوده است که این عقیده به واقعیت نزدیک تر می نماید.

مقبره ای که درکناراستخرآب گرم قراردارد نشانی از قدمت منطقه دارد وانتسابش به حضرت ایوب تاچه حد می تواند صحیح باشد بحثی است که باید کارشناسان فن نظر بدهند ولی گویا در سال 1334(57 سال پیش) جهت قبر درون آن به جانب قبله مسلمین تغییر داده می شود که این خود دلالت براین دارد که مقبره موجود به دوران ماقبل اسلام باز می‌گردد.

این مقبره به گفته پیران روستا مختص به ایوب پیغمبر می‌باشد و به همین دلیل افراد زیادی پس از شنا در استخر آب گرم و پاکی بدن به زیارت آن می‌روند.



تاریخ : چهارشنبه 92/12/28 | 12:19 صبح | نویسنده : یدالله نجفی | نظر


  • paper | قالب وبلاگ | فال حافظ
  • خرید لینک دائمی | ایران موزه