قیدار نبی (ع) خدابنده قطب گردشگری مذهبی استان زنجان - قیدار شهر جد پیامبراسلام
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
درباره وب

لینک دوستان
جستجوی وب
برچسب‌ها وب

قیدار نبی(ع) در شهرستان خدابنده یکی از اماکن مهم مذهبی و از قطب‌های گردشگری مذهبی استان زنجان است.

خبرگزاری فارس: قیدار نبی (ع) خدابنده قطب گردشگری مذهبی استان زنجان

 

 استان زنجان امامزاده‌ها و بقاع متبرکه بسیاری دارد، اما امری که موجب شده قیدار نبی (ع) به عنوان یک مکان مذهبی به قطب گردشگری استان تبدیل شود، وجود جاذبه‌های گردشگری بسیاری است که در این بقعه و اطراف آن وجود دارد.

بقعه قیدار نبی (ع) که در شهرستان خدابنده با با آب و هوای متعادل و کوهستانی قرار گرفته است، در 42 کیلومتری شهرستان باستانی سلطانیه قرار داشته و یکی از اموری که موجب شده این بقعه گردشگران بسیاری را به خود جذب کند، همین موضوع است. 

قیدار نبی (ع) از اجداد پیامبر اکرم (ص) است

بنای این مکان مذهبی متعلق به قیدار ابن اسماعیل ابراهیم (ع) است، که بنا به شهادت 65 نفر از علما و همچنین مرحوم مجلسی ایشان از اجداد سی‌ام پیامبر اکرم (ص) هستند. 

قیدار نبی (ع) که یکی از دوازده پسر حضرت اسماعیل (ع) هستند، پس از وفات حضرت اسماعیل (ع) جانشین ایشان شده و کار تبلیغ و ترویج و دعوت مردم به یگانه پرستی را عهده‌دار می‌شوند.

قیدار به معنای بنده خداوند است

گفته می‌شود، قیدار در زبان عبری به معنای بنده خداوند است و به همین علت نام شهری که قیدار نبی (ع) در آن مدفون شده است، قیدار نبی (ع) نامگذاری شده است.

 بر اساس نوشته‌های تاریخی قیدار نبی (ع) دومین فرزند حضرت اسماعیل (ع) بودند و پدر مشهورترین قبایل عرب لقب ایشان است.

گنبد زنگوله‌ای شکلی که همگان را به خود جذب می‌کند

ساختمان بقعه قیدار نبی (ع) که در سال 719 ساخته شده است، دارای گنبدهای زنگوله‌ای شکل بوده و این گنبدها به قدری زیبا ساخته شده است که نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند. 

بر اساس بررسی‌های به عمل آمده و شواهد موجود این گنبد در سال 751 هجری توسط استاد تیمور خان سلطانیه‌ای احیا شده است. 

این بنا که در منطقه‌ای کوهستانی واقع شده، در ابتدا در زمینی به مساحت 5 هکتار ساخته شده است. 

دارای آب و هوای مطلوبی برای  ساخته شده و گچ‌بری‌های آن در قرن 11 ساخته شده است. 

بنای این بقعه به شکل آجری بوده و از سه بخش ورودی و دو فضای گنبددار تشکیل شده است. 

نحوه ساخت بقعه قیدار نبی (ع) به گونه‌ای است که در ابتدا سه ردیف سنگ سبز در آن وجود داشته و سقف دوم آن نیز توسط عرق چین پوشش داده شده است. 

در زیر این فضا سردابه‌ای برای گذاشتن اجساد تعیین شده و فضای سوم یعنی اصلی‌ترین فضا به عنوان شبستانی است که مرقد مطهر قیدار نبی (ع) در آن قرار دارد. 

این فضا که دارای گنبد بسیار زیبایی است، به روش دو پوششی بوده و بنای آن به گونه‌ای ساخته شده که بنای آن در منطقه بی‌نظیر  است.

داستان ساخت قیدار نبی (ع)

بر اساس شواهد تاریخی و بررسی‌های به عمل آمده داستان ساخت بقعه قیدار نبی (ع) به این شرح است که بلغار خاتون سه شب در خواب می‌بیند که باید مرقد و آرامگاهی را برای قیدار نبی (ع) بنا کند و وقتی این خواب برای بار چهارم تکرار می‌شود،  بلغار خاتون به زیر دستان خود دستور می‌دهد تا به سوی قبر مطهر پیامبر خدا حرکت کنند، از همان روز کار احداث مرقد آغاز می‌شود. 

چند ماه پس از ساخت بقعه قیدار نبی (ع) مدرسه علمیه‌ای برای ترویج معارف دینی و قرآنی در کنار این بقعه ساخته می‌شود و مدتی بعد نیز مسجد جامع قیدار در جوار این بقعه ساخته می‌شود. 

هم اکنون پس از گذشت سال‌ها از ساخت بقعه قیدار نبی (ع) این مکان به قطب گردشگری استان تبدیل شده و به عنوان یک مکان موقوفی به جرات می‌توان گفت، یکی از موقوفات پردرآمد استان زنجان است. 

این بقعه که در حال حاضر بیش از 11 هزار رقبه دارد، به مکانی برای جذب گردشگر تبدیل شده و یکی از شناخته‌ شده‌ترین اماکنی است که در استان زنجان وجود دارد.

توسعه بقعه قیدار نبی (ع)

توسعه قیدار نبی (ع) که یکی از مهم‎ترین اقدامات انجام شده در راستای شناساندن بیشتر این بقعه و همچنین جذب گردشگران بیشتر است، از سال گذشته در استان آغاز شده و تاکنون به موقعیت مطلوبی رسیده است.

 مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان در همین رابطه با اشاره به اینکه زیباسازی فضای بقاع و مساجد تاثیر بسزایی در جذب گردشگر دارد، افزود: در صورتی که در اینگونه مکان‌ها فضا برای فعالیت جوانان وجود داشته باشد، دیگر جوانان به سراغ شبکه‌های بیگانه نرفته و دچار انحراف نمی‌شوند. 

حجت‌الاسلام علی باقری با اشاره به فعالیت‌های انجام شده از محل عواید قیدار نبی (ع) اذعان داشت: پرداخت کمک هزینه خرید دستگاه سی‌تی‌اسکن برای بیمارستان امیرالمومنین (ع) خدابنده به مبلغ یک میلیارد ریال از جمله مبالغی است که از درآمدهای قیدار نبی (ع) هزینه شده است. 

وی همچنین به آزاد سازی اطراف حرم بقعه قیدار نبی (ع) از محل درآمدهای این بقعه و هزینه  4 میلیاردر ریالی در این زمینه تصریح کرد: در بخش آزادسازی پلاک‌های اطراف بقعه قیدار نبی (ع) نیز از سال86 تا کنون، بیش از 14 میلیارد ریال هزینه شد. 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان با بیان اینکه بر اساس دستورالعمل موجود درآمدهای اوقاف در راستای پرداخت کمک هزینه ازدواج به نیازمندان نیز هزینه می‌شود، اظهار کرد: در سال‌های گذشته از محل درآمدهای بقعه قیدار نبی (ع) 120 فقره کمک هزینه خرید جهیزیه به ارزش یک میلیارد و 200 میلیون ریال به نوعروسان نیازمند اهدا شده است. 

این مسئول در ادامه با اشاره به اقدامات انجام شده توسط اداره اوقاف این شهرستان در بحث توسعه حرم قیدار نبی (ع) ادامه داد: میزان پیشرفت حرم قیدار نبی (ع) 95 درصد است. 

وی همچنین به ساخت محوطه این بقعه نیز اشاره کرد و یادآور شد: آزادسازی محوطه و ساخت آن دارای 20 درصد پیشرفت است. 

به گزارش فارس با اقدامات انجام شده توسط اداره کل اوقاف در بقعه قیدار نبی (ع) و جاذبه‌های گردشگری مذهبی استان تبدیل شده و به گفته مسئولان، در ایام نوروز روزانه هزاران نفر از این مکان مذهبی بازدید می‌کنند. 

این مکان مذهبی که در حال حاضر قطب گردشگری مذهبی استان محسوب می‌شود و بزرگترین موقوفه استان زنجان محسوب می‌شود. 




تاریخ : چهارشنبه 92/12/28 | 8:27 صبح | نویسنده : یدالله نجفی | نظر


  • paper | قالب وبلاگ | فال حافظ
  • خرید لینک دائمی | ایران موزه