اسفند 92 - قیدار شهر جد پیامبراسلام
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
درباره وب

لینک دوستان
جستجوی وب
برچسب‌ها وب

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌شرقی از وجود قبور متبرک دو پیامبر الهی در این استان خبر داد.

 حجت‌الاسلام سید شهاب‌الدین حسینی امروز در گفت‌وگو با فارس در تبریز، با بیان اینکه 33 پیامبر خدا در 15 استان ایران مدفون هستند، اظهار داشت: دو پپامبر الهی نیز در شهرستان هریس و جلفا در استان ‌آذربایجان‌شرقی مدفون هستند.

وی عنوان کرد: قبر حضرت جرجیس (ع) در شهرستان جلفا، روستای دره شام، گلفرخ، کلید داغی است.

 

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌شرقی ادامه داد: قبر حضرت ارمیای نبی (ع) در شهرستان هریس، بدوستان غربی، روستای جیغه است.

وی خاطرنشان کرد: نبود جاده‌های دسترسی موجب شده این پیامبران الهی بارگاه نداشته باشند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌شرقی با بیان این‌که بقعه امامزاده سید محمدآقا نوجه مهر شهرستان جلفا نقش بسیاری در رونق صنعت گردشگری منطقه دارد، این امامزاده را یکی از اماکن مهم و تأثیرگذار در گردشگری استان عنوان کرد و اظهار داشت: این بقعه در روستای نوجه‌مهر و در 60 کیلومتری جلفا در نقطه مرزی کشورهای آذربایجان و ارمنستان و در کنار رودخانه ارس واقع شده که این عوامل در تبدیل آن به قطب گردشگری مذهبی و فرهنگی نقش بسزایی دارد.

وی، امکانات موجود در این بقعه را شامل 200 باب زایر سرا، پارکینگ و محوطه وسیع برای برپایی چادر دانست و افزود: با ایجاد امکانات بیشتر برای فراهم‌سازی بستر مناسبی به منظور آسایش زائران و انجام فعالیت‌های فرهنگی در این مکان مذهبی تلاش می‌شود.

 




تاریخ : سه شنبه 92/12/27 | 8:49 عصر | نویسنده : یدالله نجفی | نظر
آرامگاه حضرت یونس در زنوز + تصویر

آرامگاه احتمالی حضرت یونس

به گزارش یاشیل وطن  مقبره موجود در محله دیبین زنوز  شهرستان مرند متعلق به حضرت یونس  (ع) می باشد. مردم محله در گفتگو با خبرنگار یاشیل وطن گفتند که این مکان تا حدود بیست سال پیش و قبل از احداث خیابان دارای چندین واحد ساختمان کنار هم بوده است که در زمان احداث خیابان این ساختمان از بین رفته و تنها قبری که حدود نیم متر از سطح زمین مرتفع تر بود باقی میاند. طی سالهای گذشته بارگاه کوچکی در حدود 4 متر مربع بر روی این مقبره ساخته شده است.به گفته اهالی، مردم منطقه  در مناسبهتای مختلف در کنار این مقبره حاضر شده و ادای احترام می کنند. پخش نذورات نیز در این مکان صورت می گیرد. یکی از باوان همسایه مقبره به یاشیل وطن گفت: هیچ نذری  از سوی این مکان شریف رد نمیشود.

حضرت یونس را تمام دینداران می شناسند. پیامبری که سالها در شکم ماهی زندگی کرد. هرچند زندگی و احوالات بسیاری از پیامبران و به خصوص حضرت یونس پر از شگفتی و عجایب گوناگون است اما شگفت انگیزتر این است که آرامگاه این پیامبر ماجراجو احتمالا در ایران است. هرچند به جز ایران ، مقبره هایی در لبنان و عراق نیز منتسب به این پیامبر است.

آرامگاه احتمالی حضرت یونس پیامبر درمحله «دیبین» و قبرستان «میلان» شهر زنوز واقع است. هرچند برای اثبات این مسئله جز به بعضی مطالب منقول و روایات سینه به سینه مردم اشاره نشده اما کسی هم آن را رد نکرده است.تنها مدرک مکتوبی که در این مورد وجود دارد کتاب"احسن التقاسیم" اثر مورخ معروف ابن مقدسی است که در سده سوم هجری نگاشته شده است. در این کتاب راههای جدا شده از مرند دو جاده عنوان شده که یکی به شهرستان خوی و دیگری به قلعه و آرامگاه حضرت یونس در منطقه زنوز ختم می شود.

در کتاب زنوز هم که مرحوم ابراهیم شهیدی آن را نگاشته است اشاراتی به این قبر شده است. به طوری که در این کتاب سابقه وجود آن تا 500 سال گذشته به تفصیل توضیح داده شده است. در حاضر آرامگاه حدود نیم متر بلندتر از سطح زمین آجرکاری شده و درکنار خیابان قرار دارد!

حجه الاسلام سید جلیل حسینی نماینده ولایت فقیه در این شهر نیز روایت‌هایی را مبنی بر این که ممکن است این مقبره مربوط به حضرت یونس باشد تایید می کند.وی می گوید:روایت است که یک بار در سالهای نه جندان دور به دلیل تخریب جوی آبی که در کنار این مقبره قرار دارد گوشه‌ای از قبر فروریخت.به گواه تمام مردانی که آن لحظه در آنجا حضور داشتند جسد موجود در گور به شکل عجیبی تازه بود .هرچند این مسئله جای تفحص دارد اما آن زمان به دستور شخصیت مذهبی زنوز سریعا روی قبر پوشانده می شود.

به اعتقاد وی نبش مجدد قبر و مطالعات کارشناسی بر روی جسد احتمالی و گور می‌تواند سند محکمی بر تائید یا رد این روایت باشد.

در مورد گورستان میلان که آرامگاه حضرت یونس در آن واقع است مردم محلی و حتی مسئولان دولتی آنجا معتقدند محل دفن یک میلیون انسانی است که در یکی از جنگهای هنگام عقب‌نشینی کشته شده‌اند و همگی در آنجا دفن هستند. نام میلان نیز برگرفته از میلیون است.

در این شهر و روستاهای همجوار آن مانند زنوزق و درق آرامگاه اشخاص شناخته شده دیگری نیز وجود دارد که تا به حال هیچ فعالیتی برای شناساندن آنها انجام نشده است. مقبره میزا حسن فانی زنوزی، جد مادری آیت‌الله خامنه ای، مقبره سید هاشم ابن سید حسن، مقبره شیخ زین العابدین زنوزی معروف به شیخ،پیر عثمانلی، مقبره آقا میر علی اکبر، پیر اویو قلی، پیر درویش قیزی.

دره پیری و سلطان سنجر از جمله شخصیتهای معروف در عرفان اسلامی هستند که نام آنها در تمام کتابهای عرفانی آمده است.

در مورد مرند و شهرهای اطراف آن مانند زنوز روایات بسیاری وجود دارد اما آنچه که در مورد سابقه شهر مرند قابل استنادتر است سفرنامه شاردن، سفرنامه مادام دیولافوا و سفرنامه تاورنیه است. طبق نوشته این کتابها بطلمیوس جغرافی‌دان یونانی که قبل از میلاد می‌زیسته از این شهر به نام ماندگار نام می‌برد و آن را یکی از آبادترین شهرها در تاریخ می‌خواند. همچنین در روایات باستانی ارامنه آمده است که حضرت نوح در مرند دفن شده و کلمه مرند از یک لغت ارمنی به معنای تدفین برداشت شده است. اما بعضی دیگر از ارامنه معتقدند نوح بعد از طوفان در نخجوان فرود آمده و در این شهر نیز مدفون شده اما قبر همسرش در مرند است.

مطابق نوشته‌های تورات مادر حضرت نوح در مسجد بازار مرند مدفون است. مردم این شهر نیز با استناد به شنیده‌های سینه به سینه که به آنها رسیده است بر این باورند که قبر مادر حضرت نوح در این مسجد است.

نصرالله چمران معاون بقاع و اماکن متبرکه سازمان اوقاف و امور خیریه در این مورد می گوید:هرچند تا به حال چنین چیزی به طور جدی مطرح نشده است اما به طور جدی نیز رد نشده است.

شهرستان مرند یکی از تاریخی‌ترین شهرهای آذربایجان شرقی و ایران است. شهری سرسبز و محصور در بین باغهای عظیم و سپیدارهای بلند که علی رغم تاریخ کهن و دارا بودن جاذبه های منحصربه‌فرد از نظر گردشگری جایگاه مناسبی ندارد. شهرستانی در 60 کیلومتری شمال تبریز.




تاریخ : سه شنبه 92/12/27 | 8:43 عصر | نویسنده : یدالله نجفی | نظر

جرجیس خلیفه‌ای بود که در قوم ریان به مردم زبور، تورات و خداپرستی می‌آموخت.

پادشاه ریان، بت‌پرست بود و از آن بیم داشت که اعتقاد به خدا قومش را پراکنده و بی‌رحم نماید.

بنابراین به جرجیس پیغام داد که یا از میان ما بیرون برو، یا تو را دچار عذاب می‌کنیم. جرجیس متحیرانه گفت در عجبم که همیشه پیغمبران نفرین می‌کنند و قومشان عذاب می‌بینند ولی در این قوم، می‌خواهند پیغمبر را عذاب کنند.

اما من بر کسی نفرین نمی‌کنم و خدا مرا از بلایا نگه می‌دارد.

پادشاه ریان تصمیم گرفت تا با جرجیس مقابله کند و دستور داد تا او را از بالای یک عمارت بلند بر زمین اندازند.

وقتی چنین کردند، جرجیس روی هر دو پایش به زمین فرود آمد و آسیبی ندید. آنگاه رو به مردم کرد و گفت: ای مردم خدا را بپرستید و پیرو پادشاه نادان ریان نباشید.

سپس پادشاه، تصمیم گرفت تا او را در قفس شیران و پلنگان بیندازد. با کمال تعجب دید که او همچون گوسفندان با آنها برخورد کرد و آسیبی ندید. پادشاه عصبانی شد و دستور داد تا جرجیس را در آتش اندازند. اما باران گرفت و جرجیس زنده ماند و مردم را موعظه کرد. پادشاه ریان با عصبانیت بیشتر دستور داد تا جرجیس را در چاه بیندازند.

اما جرجیس از چاه بیرون آمد و گفت خبر خوبی برایتان دارم و آن این است که: این چاه، یک قنات متروک است و آب فراوانی
دارد. بسیاری از مردم از این پیشامدها خرسند گشتند. و به او ایمان آوردند.

با همه این اتفاقات، پادشاه عبرت نگرفت و باز دستور داد تا او را به سنگی بزرگ بسته و در دریا غرق نمایند.

اما یک اره ماهی طناب را پاره کرد و او به سلامت به خشکی رسید و با خود دامنی از مراورید آورد.

از آنجا که پادشاه، لجباز بود بار دیگر دستور داد تا او را در میان کنده درختی ببندند و آتش بزنند، اما از آن هم نجات یافت، ولی وقتی به نزد مردم بازگشت، عده ای را سنگدل و بت‌پرست یافت.

در اینجا بود که جرجیس، با خدا مناجات کرد و گفت: خدایا می‌دانی که چند سالی است با جفای این قوم زندگی کردم و با آن که بسیار صبر نمودم، ایشان کافر ماندند. از تو می‌خواهم که مرا شهادت، روزی کنی و مؤمنان را پیروزی و کافران را هلاکت دهی.وقتی جرجیس از دنیا رفت، عذاب خدا نازل شد و پادشاه ریان همراه با کافران به هلاکت رسیدند. باید دانست که جرجیس تنها پیامبری بود که قبل از نازل شدن عذاب از میان قومش رخت بربست و دار فانی را وداع گفت.




تاریخ : سه شنبه 92/12/27 | 8:40 عصر | نویسنده : یدالله نجفی | نظر
معاون حمایت و سلامت کمیته امداد استان زنجان از پرداخت 9 میلیارد و 650 میلیون ریال عیدی به مددجویان کمیته امداد استان زنجان خبر داد.
 

به گزارش خبرگزاری مهر،  کمال حسنی افزود: امسال میزان اعتبار اختصاص یافته به کمیته امداد استان زنجان برای پرداخت کمک معیشت اسفند ماه و همچنین عیدی 22 هزار خانوار زیر پوشش این نهاد 19 میلیارد و 300 میلیون ریال است.

وی با اشاره به اینکه از مبلغ مذکور 9 میلیارد و 650 میلیون ریال عیدی است، اضافه کرد: این مبلغ برابر با یک ماه کمک معیشت مددجویان است که تا قبل از پایان سال به حساب آنها واریز خواهد شد.

لازم به ذکر است، در حال حاضر بیش از 22 هزار خانوار با جمعیتی بالغ بر 42 هزار نفر زیر پوشش کمیته امداد استان زنجان هستند که این جمعیت 4 درصد از کل مددجویان زیر پوشش این نهاد در سطح کشور را شامل می شود.

بر اساس اعلام معاونت حمایت و سلامت کمیته امداد استان زنجان از تعداد مددجویان مذکور 11 هزار و 427 خانوار به علت فوت سرپرست زیرپوشش کمیته امداد هستند.

همچنین از کل مددجویان زیرپوشش کمیته امداد استان 44 درصد را خانوارهای شهری و 56 درصد را خانوارهای روستایی تشکیل می دهند.

کتابخانه تخصصی"هنر" در فرهنگسرای اشراق خدابنده راه اندازی می شود

سرپرست فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان خدابنده اظهار داشت: کتابخانه تخصصی "هنر" ویژه 11 انجمن هنری شهرستان خدابنده با پنج هزار جلد در حوزه تخصصی هنر از سال آینده در فرهنگسرای اشراق شهرستان خدابنده راه اندازی می شود.

برجی، با اشاره به اینکه کتابهای این کتابخانه به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان تامین شده است گفت: هنرمندان این شهرستان نیز می توانند با اهداء کتب هنری خود این اداره را در تجهیز هر چه بهتر یاری کنند.

وی گفت:در شهرستان خدابنده انجمن های قرآن و نهج البلاغه، شعر و هنرهای تجسمی به صورت رسمی فعالیت می کنند.

سرپرست فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان خدابنده با یادآوری از سرگیری جلسات دیگر انجمن های این شهرستان تصریح کرد: جلسات انجمن شعر و ادب نیز در دست پیگیری است.

حضور دانشگاه زنجان در شورای بین‏‌المللی دانشگاها

دانشگاه زنجان با سه نفر نماینده شامل دکتر محسن افشارچی رییس دانشگاه زنجان، دکتر جلال صبا معاون پژوهش و فناوری این دانشگاه و دکتر اسماعیل کرمی دهکردی رییس اداره همکاری‌های علمی بین‌المللی دانشگاه زنجان در جلسه شورای بین‌المللی دانشگاه‌های دنیا (IUC) در شهر آنکارا حضور داشت.

همچنین در این نشست انتخابات جدید هیئت مدیره و کمیته‌های تصمیم‌گیری صورت گرفت که نمایندگان دانشگاه‌های کشورمان توانستند جایگاهی را در این کمیته‌ها به خود اختصاص دهند.

همچنین در بین روسای دانشگاه‌های شرکت‌کننده دکتر افشارچی به عنوان نماینده دانشگاه زنجان به عنوان عضو کمیته علمی آن شورا انتخاب شد و دکتر کرمی‌دهکردی به عنوان عضو کمیته مشاوره‌ای شورا و دکتر پورمحمدی رییس دانشگاه تبریز نیز به عنوان عضو هیئت مدیره شورا انتخاب شدند.

در این شورا دکتر افشارچی با ارایه یک سخنرانی کوتاه در خصوص معرفی دانشگاه زنجان و اهداف آن، بر تقویت هر چه بیشتر آن شورا و نقش‌آفرینی آن در حل مسایل امروزی دنیا تأکید کرد.

همچنین مسئولان دانشگاه زنجان در سفری به ترکیه ضمن بازدید از دانشگاه فنی خاورمیانه و دانشگاه حاجه تپه این کشور با مسوولان این مراکز علمی دیدار و گفت‌وگو کردند.
درنشست مشترک مسوولان دانشگاه زنجان با رییس دانشگاه فنی خاورمیانه و مدیر همکاری‌های بین‌المللی آن دانشگاه بر ایجاد تفاهم‌نامه و همکاری علمی در حوزه‌های مختلف علوم پایه، مهندسی، علوم اجتماعی، آموزش و توسعه پایدار تأکید شد.

دانشگاه حاجه تپه دومین دانشگاه مورد بازدید مسوولان دانشگاه زنجان در شهر آنکارا بود که در نشست مشترکی با رییس، مدیرکل دفتر آموزش همکاری‌های بین‌المللی و معاون مدیر دفتر آموزش و همکاری‌های بین‌المللی آن دانشگاه، بر لزوم تعریف و عقد تفاهم‌نامه مشترک در امور آموزشی و پژوهشی تأکید شد.




تاریخ : سه شنبه 92/12/27 | 4:49 عصر | نویسنده : یدالله نجفی | نظر

 
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان، از اجرای طرح سوگواره یاس نبوی در استان زنجان از 9 فروردین‌ماه سال آینده خبر داد.
 

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام علی باقری افزود:طرح "سوگواره یاس نبوی" به مناسبت ایام شهادت حضرت زهرا (س) در امامزادگان و بقاع متبرکه استان همزمان با سراسر کشور اجرا می‌شود.

وی با اشاره به اینکه طرح سوگواره یاس نبوی در راستای تقویت ایمان عمومی مردم استان و همچنین معرفت‌افزایی نسبت به زندگی حضرت زهرا (س) اجرا می‌شود اظهار داشت: ترویج الگوپذیری از حضرت زهرا (س) و تبلیغ سیره ایشان به عنوان الگویی جهانی برای بشریت از دیگر اهداف اجرای طرح مذکور است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان، با اشاره به اینکه هر سال در قالب طرح"سوگواره یاس نبوی" برنامه‌های مختلفی اجرایی می‌شود، تصریح کرد: برگزاری مراسم عزاداری با حضور سخنرانان و مداحان اهل‌بیت (ع)، قرائت قرآن توسط قاریان کشوری و استانی، خواندن خطبه فدکیه، شعرخوانی و همچنین برپایی دسته‌های عزاداری از جمله برنامه‌هایی است که در قالب طرح «سوگواره یاس نبوی» و در ایام فاطمیه اجرا می‌شود.

حجت الاسلام باقری،با اشاره به جلسات برگزار شده و برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای اجرای طرح مذکور گفت: امسال این طرح در 35 بقعه متبرکه استان اجرا می‌شود.

وی، با بیان اینکه طرح مذکور در بقاع شاخص استان اجرا می‌شود افزود: امسال نیز طبق سنوات گذشته برنامه استانی این طرح در امامزاده سید ابراهیم (ع) و با حضور جمعی از مسئولان برگزار خواهد شد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان تصریح کرد: واکاوی خطبه فدکیه حضرت زهرا (س)، توزیع کتابچه مربوط به این خطبه، برپایی غرفه مشاوره برای پاسخگویی به سئوالات شرعی گردشگران مذهبی و برپایی خیمه‌های معرفت از جمله برنامه‌هایی است که در قالب طرح سوگواره یاس نبوی اجرایی خواهد شد.

اجرای طرح "سوگواره یاس نبوی" در 12 بقعه متبرکه خدابنده

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان خدابنده ،از اجرای طرح "سوگواره یاس نبوی" در 12 بقعه متبرکه شهرستان خدابنده خبر داد.

 حجت‌الاسلام حسن رضا محمدی  اظهار کرد: اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان خدابنده همزمان با سراسر کشور اقدام به اجرای این طرح در بقاع متبرکه شهرستان می‌کند.

وی با اشاره به اینکه طرح به مناسبت ایام شهادت حضرت زهرا (س) در جوار بقاع متبرکه برگزار می‌شود، گفت: طراوت‌بخشی و تقویت ایمان عمومی جامعه محبت‌افزایی و معرفت‌افزایی نسبت به اهل بیت، ترویج الگوپذیری از حضرت زهرا (س) و تبلیغ سیره ایشان به عنوان الگویی جهانی برای بشریت از اهداف کلان مدنظر در اجرای این طرح سراسری است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان خدابنده با بیان اینکه امسال نیز طبق سنوات گذشته برنامه‌های مختلفی در قالب طرح  "سوگواره یاس نبوی"اجرایی می‌شود، توضیح داد: اقامه عزاداری با حضور سخنرانان و مداحان اهل بیت قرائت قرآن توسط قاریان ممتاز، خطبه‌خوانی خطبه فدکیه، شعرخوانی آیینی، و حضور دسته‌های عزاداری در بقاع متبرکه از مهم‌ترین برنامه‌هایی است که برای این سوگواره پیش‌بینی شده است.

حجت الاسلام محندی، همچنین به برپایی غرفه مشاوره برای پاسخگویی به سوالات شرعی گردشگران مذهبی اشاره کردوافزود: برپایی خیمه‌های معرفت نیز از دیگر برنامه‌هایی است که در قالب طرح سوگواره یاس نبوی اجرا خواهد شد.




تاریخ : سه شنبه 92/12/27 | 4:22 عصر | نویسنده : یدالله نجفی | نظر
جانشین پلیس راه استان زنجان گفت: با توجه به آغازسفرهای نوروزی ترافیک در محورهای مواصلاتی زنجان بسیار سنگین است .
 

سرهنگ علی اصغر شیر محمدی در گفتگو با خبرنگار مهر، افزود: با توجه به آغاز سفرهای نوروزی تردد در محور های زنجان به قزوین، زنجان به تبریز و زنجان به خدابنده بسیار سنگین است.

وی اظهار داشت: خوشبختانه تاکنون با توجه تردد سنگین در محورهای مواصلاتی استان مورد خاصی پیش نیامده است.

جانشین پلیس راه استان زنجان، به رانندگان توصیه کرد با رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی امنیت جانی خود و دیگران را تضمین کنند.

سرهنگ شیر محمدی، به برخورد پلیس راه با رانندگان خاطی اشاره کرد وافزود: با توجه به اهمیت سلامت مسافران با افرادی که قوانین را زیر پا بگذارند پلیس راه با آنها برخورد جدی خواهد کرد.

وی، در ادامه از وقوع یک فقره تصادف فوتی شامگاه دوشنبه در محور قیدار به زنجان خبر دادوافزود: متاسفانه برخورد دو تراکتور با هم باعث فوت یک نفر شود.




تاریخ : سه شنبه 92/12/27 | 4:20 عصر | نویسنده : یدالله نجفی | نظر
رئیس پلیس راه استان زنجان گفت: خوشبختانه استان زنجان با رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی از سوی رانندگان ازسال 84 تا سال 91 و پایان سال جاری در کاهش تصادفات فوتی رتبه اول در کشور را به خود اختصاص داده است.
 

به گزارش خبرنگار مهر، سرهنگ عبدالعلی رشتیانی ظهر سه شنبه در همایش مدیران فنی  حمل و نقل جاده ای، افزود: در حال حاضر  عملیات راه اندازی سه پاسگاه زنجان به دندی به اتمام رسیده  ، پاسگاه ابهر به تاکستان که 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و زنجان به خدابنده که کار مقدماتی آن انجام شده است.

وی اظهار داشت: در راستای امنیت مسافران نوروزی پلیس راه با تمام نیرو در جاده های استان مستقر است و خدمات لازم را به مسافران نوروزی ارائه خواهد داد.

رئیس پلیس راه استان زنجان گفت:در حالت معمولی 35 تا 40 درصد تصادفات در ساعت 6 الی 12 بعد از ظهر رخ می دهد که برای ناوگان عمومی  تصادفات در ساعات 12 شب تا 6 صبح رخ می دهد.

سرهنگ رشتیانی ، به نقش موثر مدیران فنی اشاره کردوگفت: مدیران فنی باید اتوبوس را از لحاظ ظاهری معاینه بکنند  چرا که اگر تصادفای رخ دهد و نقص فنی داشته باشد مقصر مدیر فنی شرکت می باشد.

وی افزود: مدیران فنی خودرو باید چراغ  ترمز، برف پاک کن و ترمز اتوبوس را به خوبی کنترل کنند.

رئیس پلیس راه استان زنجان، صبور بودن مسافران در ایام تعطیلات نوروزی را بسیار مهم دانست و گفت: متاسفانه بیشتر تصادفات به علت عدم صبوری رانندگان می باشد و این امر باعث عدم  حق تقدم و شتاب می شود و اسباب تصادف را ایجاد می کند.

سرهنگ رشتیانی یاد آورشد: عجله و شتاب در رانندگی تصادفات را تشدید می کند.

وی افزود: در راستای برقراری امنیت جانی مسافران شیار لغزانده در محور زنجان به تیریز ایجاد کردیم.

رئیس پلیس راه استان زنجان افزود: واژگونی وسایل نقلیه به علت خستگی و خواب آلودگی است بنابراین رانندگان به محض خستگی از رانندگی دست بکشند.

سرهنگ رشتیانی، با اشاره به اینکه 36 درصد واژگونی ها در تصادفات مربوط به اتوبوس است گفت: در این راستا تنها 22 درصد واژگونی تصادفات مربوط به خودور های شخصی، 34 درصد خستگی و خواب آلودگی و 8 درصد هم به علت عدم حق تقدم از سوی رانندگان می باشد.




تاریخ : سه شنبه 92/12/27 | 4:18 عصر | نویسنده : یدالله نجفی | نظر

اسامی 33 پیامبر خدا که در 15 استان ایران مدفون هستند

خداوند پیامبران بسیاری را میان انسانها برای هدایت بشر مبعوث کرد که در قرآن اسم 25 تن از آن‌ها ذکر شده است.

حمید عسگری مدیرکل هیات‌های امناء بقاع متبرکه و موسسات خیریه سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: کشور ایران به عنوان یک کشور اسلامی که از جایگاه خوبی برخوردار است در هزاران سال پیش الگوی تمدن و پیشرفت برای سایر ملل بود و از طرفی با توجه به خصلت ایرانی‌ها که انسان‌های نوع دوست بودند مورد اقبال و علاقه دیگران قرار می‌گرفتند لذا عده‌ای از پیامبران الهی به سرزمین ایران اسلامی آمدند تا به اذن خدا، انسان‌ها را هدایت کرده و از خطر شرک نجات دهند.

وی ادامه داد: امامزادگان و انبیاء الهی بخشی از مواریث فرهنگی ایران هستند که متاسفانه از یاد رفته‌اند و سرمایه‌های عظیم داریم که پشت خاکستر زمان نهان شده‌اند.

مدیرکل هیات‌های امناء بقاع متبرکه و موسسات خیریه سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: در کشور ایران در 15 استان کشور 33 پیامبر و انبیای الهی مدفون هستند که به تفکیک هر استان در استان آذربایجان شرقی سه پیامبر، اصفهان و سمنان هر کدام پنج پیامبر، تهران، خراسان رضوی، خراسان شمالی، زنجان، لرستان و مرکزی یک پیامبر و استان فارس دو، قزوین چهار، گلستان دو، همدان دو، خوزستان دو و مازندران دو پیامبر الهی مدفون هستند.

عسگری خاطرنشان کرد: رسالت الهی انبیاء در دو چیز است؛ ایمان و مبدا و معاد و باور قلبی و عملی به این‌که هستی را حاکمی است و آفریدگار، جهان و انسان را بیهوده نیافریده و برای دست‌گیری او رسولان خود را فرستاده و سرانجام این کاروان هستی در بارگاه ربوبی توقف می‌کنند.

وی با بیان این‌که «امامزادگان و پیامبران الهی که در کشور ما حضور دارند شجره‌نامه و نسب‌نامه مشخصی دارند» افزود: به عنوان مثال حضرت قیدار نبی (ع) به عنوان جد سی‌ام حضرت محمد (ص) در تاریخ ذکر شده و در کتاب تاریخ یعقوبی این‌گونه آمده است که حضرت اسماعیل 12 پسر داشت که بزرگ‌ترین آن‌ها حضرت قیدار بوده که پس از وفات حضرت اسماعیل و دفن او در حجر، قیدار جانشین پدر شد و مردم را به توحید دعوت کرد.

وی ادامه داد: همچنین در این زمینه آیت‌الله مرعشی نجفی در پاسخ به سوالی در خصوص قیدار نبی پاسخ دادند، نظر به فرمایش عده‌ای از محققین در این امور، مسلم می‌باشد که مدفون در آن مزار شریف جناب قیدار جد رسول اکرم (ص) است.

اسامی این انبیاء و پیامبران بزرگوار الهی که کشور ما میزبانشان است را بر اساس مستندات دریافتی از مدیرکل هیات‌های امناء بقاع متبرکه و موسسات خیریه سازمان اوقاف و امور خیریه به ترتیب هراستان و فراوانی حضور آن‌ها در شهرها و استان‌های مختلف کشور منتشر می‌کند:

استان آذربایجان شرقی: نام مکان متبرکه

1- حضرت جرجیس(ع)، شهرستان جلفا، روستای دره شام ـ گلفرخ، کلید داغی

2- حضرت یونس (ع) شهرستان: مرند

3- ارمیای نبی(ع) شهرستان هریس، بدوستان غربی، روستای جیغه

استان اصفهان: نام مکان متبرکه

1- حضرت شعیا (ع): شهرستان اصفهان؛ هاتف

2- حضرت یوشع (ع): گلستان شهدا

3- دانیال پیغمبر (ع) شهرستان گلپایگان، گلشهر

4- حضرت صالح (ع) شهرستان گلپایگان، گلشهر

5- حضرت یحیی (ع) شهرستان گلپایگان روستای قالقان

استان تهران: نام مکان متبرکه

1- حضرت لوط (ع) شهرستان رباط کریم، روستای پیغمبر

استان خراسان رضوی: نام مکان متبرکه

1- شعیب پیغمبر(ع) شهرستان قوچان، روستای مزرج

استان خراسان شمالی : نام مکان متبرکه

1- حضرت ایوب (ع) شهرستان بجنورد، روستای ایوب

استان زنجان: نام مکان متبرکه

1- حضرت قیدار نبی (ع): شهرستان قیدار

استان سمنان: نام مکان متبرکه

1- پیغمبران (سام و لام) (ع) شهرستان سمنان، شمال شرقی سمنان

2- ارمیا (ع) شهرستان شاهرود، شهر میامی، روستای ارمیا

3- حضرت جرجیس (ع) شهرستان شاهرود، بیارجمند، خوارتوران

4- حضرت دانیال (ع) شهرستان شاهرود، شهر میامی، روستای سوداغلن

5- دانیال پیغمبر (ع) شهرستان شاهرود، روستای کالپوش

استان فارس: نام مکان متبرکه

1- شیث پیغمبر (ع)، شهرستان فیروزآباد، روستای مهکویه سفلی

2- نوح نبی‌الله(ع) شهرستان ممسنی، روستای جاوید حجت‌آباد

استان قزوین: نام مکان متبرکه

1- چهار انبیاء(ع)، شهرستان قزوین بخش مرکزی، خیابان پیغمبریه

2- ایوب و یوشع (ع)، شهرستان قزوین، بخش رویارالموت، روستای بالاروچ

3- خضر(ع) شهرستان قزوین، بخش رودبار الموت، روستای گازرخان

4- سام و جالوت (ع)، شهرستان قزوین، رودبار، روستای یکاکلایه علیا

استان گلستان: نام مکان متبرکه

1- صالح پیغمبر(ع)، شهرستان گرگان، آق قلا، روستای آق قنبر

2- حضرت یعقوب (ع) شهرستان گرگان، آق قلا ـ روستای صحنه علیا

استان لرستان: نام مکان متبرکه

1- داوود پیغمبر(ع)، شهرستان الیگودرز، ازنا، روستای داوود پیغمبر

استان مرکزی: نام مکان متبرکه

1- اشموئیل نبی‌الله (ع)شهرستان ساوه، بخش مرکزی روستای پیغمبر

استان همدان: نام مکان متبرکه

1- حیقوق نبی (ع)، شهرستان تویسرکان، حبقوق نبی بلوار حبقوق

2- حجی پیامبر (ع)، شهرستان همدان، بازار فلسطین

استان خوزستان: نام مکان متبرکه

1- حزقیل (ع) شهرستان دزفول، خیابان شریعتی

2- دانیال نبی (ع) شهرستان شوش، خیابان امام خمینی

استان مازندران: نام مکان متبرکه

1- ایوب پیغمبر (ع)، شهرستان تنکابن، شهر عباس آباد روستای پرچور

2- دانیال نبی (ع)، شهرستان تنکابن، سلمانشهر ـ دانیال




تاریخ : سه شنبه 92/12/27 | 3:14 عصر | نویسنده : یدالله نجفی | نظر

آرامگاه سید میر احمد بن موسی الکاظم (ع) برادر حضرت رضا (ع) معروف به شاه چراغ در مرکز شیراز و در کنار میدانی به نام احمدی قرار دارد.

گنبد نیلوفری شاه چراغ به سبک بسیار زیبایی کاشی کاری شده و از دور پیداست. این آرامگاه در نزد شیرازی ها دارای شکوه و قداست خاصی است و به همین مناسبت همیشه زیارتگاه مومنین و مومنان بوده است. درون حرم را با به کار بردن آینه های ریز رنگین، به سبکی هنرمندانه، آینه کاری کرده و انواع خط های زیبای فارسی و عربی، تزیین کننده نمای اطراف آینه ها و کاشی ها است. بنای حرم، مشتمل بر ایوانی در جلو و حرمی گسترده در پشت ایوان است که در چهار جانب حرم، چهار شاه نشین قرار گرفته و مسجدی نیز در پشت حرم (سمت غرب) ساخته شده است. ضریح مطهر در شاه نشین زیر گنبد قرار دارد و از نقره ساخته شده است.

حیاط شاه چراغ دارای دو در اصلی ورودی است که در سمت جنوب و شمال حرم از زیر دو سر در بزرگ کاشی کاری شده گذشته و وارد حیاط وسیع حرم می شویم. در میان حیاط، حوض بزرگ فواره داری ساخته شده و در اطراف حوض درختکاری شده است. حرم مطهر شاهچراغ در سمت غرب حیاط و حرم سید میر محمد (ع) – برادر شاه چراغ- در سمت شمال شرقی حیاط قرار دارد. غیر از دو در اصلی، دو در فرعی دیگر نیز وجود دارد که یکی به بازار حاجی و دیگری به مسجد جامع عتیق می رود درگاه مانندی نیز از ضلع شمالی حیاط وارد بازار شاه چراغ می شود.

در دور تا دور حیاط، اتاق هایی دو طبقه ساخته شده که در پیشانی و جرزهای جلو آنها کاشی کاری شده است. ستون های آهنی ایوان حرم به وسیله چوب های نفیس پوشش داده شده و در سقف مسطح آن نیز چوب منبت کاری شده به کار رفته است. امکانات وسیعی مثل پاسگاه انتظامی، دفتر پست و مخابرات، کتابخانه و موزه در این حیاط وسیع برای رفاه مردم ایجاد شده است.

 ویژگی های شخصیت احمد (ع):

حضرت احمد (ع) در نزد پدرش امام موسی کاظم (ع)، از جایگاه و احترام ویژه ای برخوردار بوده است. نوشته اند که حضرت احمد، مردی کریم، جلیل القدر، بزرگوار و پارسا بود. حضرت امام موسی کاظم (ع) به دلیل علاقه ای که به حضرت احمد (ع) داست، ملکی به نام یسیره را به او هدیه کرد، ملکی که بعدها حضرت احمد (ع) آن را فروخت و به وسیله آن هزار اسیر را آزاد کرد.

 پیشنهاد شیعیان برای امامت حضرت احمد بعد از امام موسی کاظم (ع):

اعتبار و جایگاه احمد (ع) در بین فرزندان امام موسی (ع) تا اندازه ای بود که پس از شهادت امام موسی کاظم (ع)، گروهی از مردم به حمایت از امامت احمد (ع) برخاستند و فرقه ای به نام امامیه را پدید آوردند.

 شهادت احمد بن موسی (ع):

بنا به دستور قتلغ، سربازان وی به پناهگاه حضرت احمدبن موسی (ع) حمله ور شدند آن حضرت، شجاعانه در برابر سربازان به دفاع از خود پرداخت. دشمنان که از پس او بر نمی آمدند، دیوار پشتی مخفی گاه حضرت را خراب کرده و به درون خانه او نفوذ کردند و از پشت سر با شمشیر، فرق مبارک آن حضرت را شکافتند و سپس خانه را بر بدن مطهر او ویران کردند، این واقعه در تاریخ 17 رجب رخ داده است.

 پیدایش قبر احمد بن موسی (ع):

تاریخ نویسان، زمان پیدایش قبر حضرت احمد را یکسان ننوشته اند. گروهی آن را در زمان امیر عضدالدوله دیلمی (373-338) و گروهی دیگر، در زمان امیر مقرب الدین مسعود بن بدر (متوفی به سال 665 هـ.ق) نوشته اند.

 تاریخچه آرامگاه احمد بن موسی (ع):

در سال 475 (هـ.ق) مادر شاه شیخ ابواسحاق اینجو پادشاه فارس، ملکه تاشی خاتون اقدامات نیکویی بر بارگاه آن حضرت انجام داد. این بانوی نیکوکار، اقدام به بهسازی بارگاه کرد و در عرض 5 سال از سال 745 تا 750 (هـ.ق) آرامگاهی وسیع و گنبدی بلند آن ساخت. همچنین در جنب آرامگاه، مدرسه ای وسیع بنا کرد. او همچنین تعداد زیادی از مغازه های بازار نزدیک حرم و ملک میمند فارس را وقف بر این آستان مقدس کرد.




تاریخ : سه شنبه 92/12/27 | 3:2 عصر | نویسنده : یدالله نجفی | نظر

حضرت فاطمه معصومه (س)در روز اول ذیقعده سال 173 هجری، در شهر مدینه چشم به جهان گشود. این بانوی بزرگوار، از همان آغاز، در محیطی پرورش یافت که پدر و مادر و فرزندان، همه به فضایل اخلاقی آراسته بودند. عبادت و زهد، پارسایی و تقوا، راستگویی و بردباری، استقامت در برابر ناملایمات، بخشندگی و پاکدامنی و نیز یاد خدا، از صفات برجسته این خاندان پاک سیرت و نیکو سرشت به شمار می رفت. پدران این خاندان، همه برگزیدگان و پیشوایان هدایت، گوهرهای تابناک امامت و سکان داران کشتی انسانیت بودند.

 

سرچشمه دانش

 حضرت معصومه (س) در خاندانی که سرچشمه علم و تقوا و فضایل اخلاقی بود، پرورش یافت. پس از آنکه پدر بزرگوار آن بانوی گرامی به شهادت رسید، فرزند ارجمند آن امام، یعنی حضرت رضا (ع) عهده دار امر تعلیم و تربیت خواهران و برادران خود شد و مخارج آنان را نیز بر عهده گرفت. در اثر توجهات زیاد آن حضرت، هر یک از فرزندان امام کاظم (ع) به مقامی والا دست یافتند و زبانزد همگان گشتند. ابن صباغ ملکی در این باره میگوید: ?هر یک از فرزندان ابی الحسن موسی معروف به کاظم، فضیلتی مشهور دارد?. بدون تردید بعد از حضرت رضا (ع) در میان فرزندان امام کاظم (ع)، حضرت معصومه (س) از نظر علمی و اخلاقی، والامقام ترین آنان است. این حقیقت از اسامی، لقب ها، تعریف ها و توصیفاتی که ائمه اطهار (ع) از ایشان نموده اند، آشکار است و این حقیقت روشن می سازد که ایشان نیز چون حضرت زینب (س) ?عالمه غیر معلمه? بوده است. 

 

مظهر فضایل

 حضرت فاطمه معصومه (س) مظهر فضایل و مقامات است. روایات معصومان (ع) فضیلت ها و مقامات بلندی را به آن حضرت نسبت می دهد. امام صادق (ع) در این باره می فرمایند: ?آگاه باشید که برای خدا حرمی است و آن مکه است؛ و برای پیامبر خدا حرمی است و آن مدینه است. و برای امیرمؤمنان حرمی است و آن کوفه است. بدانید که حرم من و فرزندانم بعد از من، قم است. آگاه باشید که قم، کوفه کوچک ماست، بدانید بهشت هشت دروازه دارد که سه تای آن ها به سوی قم است. بانویی از فرزندان من به نام فاطمه، دختر موسی، در آن جا رحلت می کند که با شفاعت او، همه شیعیان ما وارد بهشت  می شوند.?

 

مقام علمی حضرت معصومه (س)

 حضرت معصومه (س) از جمله بانوان گرانقدر و والا مقام جهان تشیع است و مقام علمی بلندی دارد. نقل شده که روزی جمعی از شیعیان، به قصد دیدار حضرت موسی بن جعفر (ع) و پرسیدن پرسش هایی از ایشان، به مدینه منوره مشرف شدند. چون امام کاظم (ع) در مسافرت بود، پرسش های خود را به حضرت معصومه (س) که در آن هنگام کودکی خردسال بیش نبود، تحویل دادند. فردای آن روز برای بار دیگر به منزل امام رفتند، ولی هنوز ایشان از سفر برنگشته بود. پس به ناچار، پرسش های خود را باز خواستند تا در مسافرت بعدی به خدمت امام برسند، غافل از این که حضرت معصومه (س) جواب پرسش ها را نگاشته است. وقتی پاسخ ها را ملاحظه کردند، بسیار خوشحال شدند و پس از سپاسگزاری فراوان، شهر مدینه را ترک گفتند. از قضای روزگار در بین راه با امام موسی بن جعفر (ع) مواجه شده، ماجرای خویش را باز گفتند. وقتی امام پاسخ پرسش ها را مطالعه کردند، سه بار فرمود: پدرش فدایش.

    

فضیلت زیارت

 دعا و زیارت، پر و بال گشودن از گوشه تنهایی، تا اوج با خدا بودن است. دعا و زیارت، جامی است زلال از معنویت ناب درکام عطشناک زندگی؛ و زیارت حرم معصومه (س)، بارقه امیدی در فضای غبارآلود زمانه، فریاد روح مهجور در هنگامه غفلت و بی خبری، و نسیمی فرحناک و برخاسته از باغستان های بهشت است. زیارت مرقد فاطمه معصومه (س)، به انسان اعتماد به نفس می دهد، و او را از غرق شدن در گرداب نومیدی باز می دارد و به تلاش بیشتر دعوت می کند. زیارت مزار با صفای کریمه اهل بیت (س)، سبب می شود که زائر حرم، خود را نیازمند پروردگار ببیند، در برابر او خضوع کند، از مرکب غرور و تکبر- که سرچشمه تمامی بدبختی ها و سیه روزی هاست- فرو آید و حضرت معصومه (س) را واسطه درگاه پروردگار عالمیان قرار دهد. بر همین اساس است که برای زیارت آن حضرت، پاداش بسیار بزرگی وعده داده شده و آن، ورود به بهشت است. در این باره از امام جواد (ع) نقل شده که فرمود: ?هر کس عمه ام را در قم زیارت کند، بهشت از آن اوست?.

 

برگزیدن شهر قم

پس از آنکه حضرت معصومه (ع) به شهر ساوه رسید، بیمار شد. چون توان رفتن به خراسان را در خود ندید، تصمیم گرفت  به قم برود. یکی از نویسندگان در این باره که چرا حضرت معصومه (س) شهر قم را برگزید، می نویسد: ?بی تردید می توان گفت که آن بانوی بزرگ، روی ملهم و آینده نگر داشت و با توجه به آینده قم و محوریتی که بعدها برای این سرزمین پیش  می آید - محوریتی که آرامگاه ایشان مرکز آن خواهد بود - بدین دیار روی آورد. این جریان به خوبی روشن می کند که آن بانوی الهی، به آینده اسلام و موقعیت این سرزمین توجه داشته و خود را با شتاب بدین سر زمین رسانده و محوریت و مرکزیت آن را با مدفن خود پایه ریزی کرده است.

 

زیارت حضرت معصومه (س) از منظر روایات

 درباره فضیلت زیارت حضرت معصومه (س) روایات فراوانی از پیشوایان معصوم رسیده است. از جمله، هنگامی که یکی از محدثان برجسته قم، به نام ?سعد بن سعد? به محضر مقدس امام رضا (س) شرفیاب می شود، امام هشتم خطاب به ایشان می فرماید: ?ای سعد! از ما در نزد شما قبری است?. سعد می گوید: فدایت شوم! آیا قبر فاطمه دختر موسی بن جعفر (س) را می فرمایید؟ می فرماید: ?آری، هر کس او را زیارت کند، در حالی که به حق  او آگاه باشد، بهشت از آن اوست.?

پیشوای جهان تشیع امام جعفر صادق (س) نیز در این باره می فرماید: ?هر کس او را زیارت کند، بهشت بر او واجب گردد?. و در حدیث دیگری آمده است: ?زیارت او، هم سنگ بهشت است?.

 

زیارت مأثور درباره حضرت معصومه (ع)

یکی از ویژگیهای حضرت معصومه (س)، ورود زیارتنامه ای از سوی معصومان (س) درباره ایشان است که پس از حضرت فاطمه زهرا (س)، او تنها بانوی بزرگواری است که زیارت مأثور دارد. بانوان برجسته ای چون: آمنه بنت وهب، فاطمه بنت اسد، خدیجه بنت خویلد، فاطمه ام البنین، زینب کبری، حکیمه خاتون و نرجس خاتون که هیچ شک و تردیدی در مقام بلند و جایگاه رفیع  آن ها نیست. هیچ کدام زیارت مأثور از سوی معصومان (س) ندارند و این نشان دهنده مقام والای این بانوی گرانقدر اسلام است. باشد که شیعیان و پیروان اهل بیت عصمت و طهارت (س) به ویژه بانوان، این مقام بزرگ و عالی را پاس بدارند و همواره الگو و مظهر عفاف و تقوا و حیا باشند. تنها در این صورت است که روح باعظمت این بانوی بزرگ از همه ما خشنود خواهد شد.

 

امام رضا (ع) و لقب معصومه

 حضرت فاطمه معصومه (س) بانویی بهشتی، غرق در عبادت و نیایش، پیراسته از زشتی ها و شبنم معطر آفرینش است. شاید یکی از دلایل «معصومه» نامیدن این بانو، آن باشد که عصمت مادرش حضرت زهرا (س) در او تجلی یافته است. بر اساس پاره ای از روایات، این لقب از سوی امام رضا (ع) به این بانوی والامقام اسلام وارد شده است؛ چنان که فقیه بلند اندیش و سپید سیرت شیعه، علامه مجلسی (ع) در اینباره میگوید: امام رضا (ع) در جایی فرمود: «هرکس معصومه را در قم زیارت کند، مانند کسی است که مرا زیارت کرده است».

 

کریمه اهل بیت

 حضرت معصومه (س) در زبان دانشمندان و فقیهان گران قدر شیعه، به لقب ?کریمه اهل بیت? یاد می شود. از میان بانوان اهل بیت، این نام زیبا تنها به آن حضرت اختصاص یافته است. بر اساس رویای صادق و صحیح نسب شناس گرانقدر، مرحوم آیت الله مرعشی نجفی، این لقب از طرف امام صادق (ع) بر حضرت معصومه (س) اطلاق شده است. در این رؤیا، امام صادق (ع) به آیت الله نجفی که با دعا و راز و نیاز، تلاش پیگیری را برای یافتن قبر مطهر حضرت زهرا (س) آغاز کرده خطاب فرمود: برتو باد به کریمه اهل بیت.

 

القاب حضرت معصومه (س)

 به طور کلی، سه زیارت نامه برای حضرت معصومه (س) ذکر شده که یکی از آن ها مشهور و دو تای دیگر غیر مشهور است. اسامی و لقب هایی که برای حضرت معصومه (س) در دو زیارت نامه غیر مشهور ذکر شده؛ به قرار ذیل است: طاهره (پاکیزه)،  حمیده (ستوده)؛ بِرّه (نیکوکار)؛ رشیده (حد یافته)؛ تقّیه (پرهیزگار)؛ رضّیه (خشنود از خدا)؛ مرضیّه (مورد رضایت خدا)؛ سیده صدیقه (بانوی بسیار راستگو)؛ سیده رضیّه مرضّیه (بانوی خشنود خدا و مورد رضای او)؛ سیدةُ نساء العالمین (سرور زنان عالم). هم چنین محدثّه و عابده از صفات و القابی است که برای حضرت معصومه (س) عنوان شده است.

 

شفاعت حضرت معصومه (س) 

 بالاترین جایگاه شفاعت، از آن رسول گرامی اسلام است که در قرآن کریم، از آن به ?مقام محمود? تعبیر شده است. همین طور دو تن از بانوان خاندان رسول مکرم اسلام، شفاعت گسترده ای دارند که بسیار وسیع و جهان شمول است و می تواند همه اهالی محشر را فرا گیرد. این دو بانوی عالی قدر، صدیقه اطهر، حضرت فاطمه زهرا (س) و شفیعه روز جزا، حضرت فاطمه معصومه (س) هستند. در مورد شفاعت گسترده حضرت زهرا (س) همین بس که شفاعت، مهریه آن حضرت است و به هنگام ازدواج، پیک وحی طاقه ابریشمی از سوی پروردگار آورد که در آن، جمله ?خداوند مهریه فاطمه زهرا را، شفاعت گنهکاران از امت محمد (ص) قرار داد?، این حدیث از طریق اهل سنت نیز نقل شده  است. پس از فاطمه زهرا (س) از جهت گستردگی شفاعت، هیج بانویی به شفیعه محشر، حضرت معصومه (س) نمی رسد. بر همین اساس است که حضرت امام جعفر صادق (ع) فرمودند: ?با شفاعت او، همه شیعیان ما وارد بهشت می شوند?.

 

سرّ قداست قم

در احادیث فراوانی به قداست قم اشاره شده است. از جمله امام صادق (ع) قم را حرم اهل بیت (ع) معرفی و خاک آن را، پاک و پاکیزه تعبیر کرده است. همچنین ایشان در ضمن حدیث مشهوری که درباره قداست قم به گروهی از اهالی ری بیان کردند، فرمودند: ?بانویی از فرزندان من به نام فاطمه دختر موسی، در آن جا رحلت می کند که با شفاعت، او همه شیعیان ما وارد بهشت می شوند?. او می گوید: من این حدیث را هنگامی از امام صادق (ع) شنیدم که حضرت موسی بن جعفر(ع) هنوز دیده به جهان نگشوده بود. این حدیث والا، از رمز شرافت و قداست قم پرده برمی دارد و روشن می سازد که این همه فضیلت و شرافت این شهر که در روایات آمده، از ریحانه پیامبر، کریمه اهل بیت (س)، مهین بانوی اسلام، حضرت معصومه (س) سرچشمه می گیرد که در این سرزمین دیده از جهان فرو می بندد و گرد و خاک این سرزمین را، توتیای دیدگان حور و ملایک می کند.  

 

محبت و مباهات حضرت معصومه (س) به امام هشتم

 مدت 25 سال تمام، حضرت رضا (ع) تنها فرزند نجمه خاتون بود. پس از یک ربع قرن انتظار، سرانجام ستاره ای تابان از دامان نجمه درخشید که هم سنگ امام هشتم (ع) بود و امام (ع) توانست والاترین عواطف انباشته شده و در سودای دلش را بر او نثار کند. بین حضرت معصومه و برادرش امام رضا (ع) عواطف سرشار و محبت شگفت انگیزی بود که قلم از ترسیم آن عاجز است. در یکی از معجزات امام کاظم (ع) که حضرت معصومه (ع) نیز نقشی دارد، هنگامی که نصرانی می پرسد: شما که هستید؟ می فرماید: ?من معصومه، خواهر امام رضا (ع) هستم?. این تعبیر، از محبت سرشار آن حضرت به برادر بزرگوارش امام رضا (ع) و نیز از مباهات ایشان به این خواهر- برادری سرچشمه می گیرد.

  

سرآمد بانوان

 فاطمه معصومه (س) از جهت شخصیت فردی و کمالات روحی، در بین فرزندان موسی بن جعفر (ع) بعد از برادرش، علی بن موسی الرضا (ع) در والاترین رتبه جای دارد. این درحالی است که بنا بر مستندات رجالی، فرزندان دختر امام کاظم (ع) دست کم هجده تن بوده اند و فاطمه در بین این همه بانوی گران قدر، سرآمد بوده است. حاج شیخ عباس قمی آنگاه که از دختران موسی بن جعفر (ع) سخن می گوید، درباره فاطمه معصومه (س) می نویسد: ?بر حسب آنچه به ما رسیده، افضل آن ها، سیده جلیله معظمه، فاطمه بنت امام موسی (ع) معروف به حضرت معصومه است.

   

فضیلت بی نظیر 

 شیخ محمد تقی تُستری، در قاموس الرجال، حضرت معصومه (س) را به عنوان بانوی اسوه معرفی کرد و فضیلت وی را در میان دختران و پسران حضرت موسی بن جعفر (ع)، غیر از امام رضا (ع) بی نظیر دانسته است. ایشان در این زمینه چنین می نویسند:  ?در میان فرزندان امام کاظم (ع) با آن همه کثرتشان، بعد از امام رضا (ع) کسی هم شأن حضرت معصومه (س) نیست?.  بی گمان این گونه اظهار نظرها و نگرش به شخصیت فاطمه دختر موسی بن جعفر (ع) بر برداشت هایی استوار است که از متن و روایات وارده از ائمه اطهار (ع) به دست آمده است. این روایت ها، مقام هایی را برای فاطمه معصومه (س) برشمرده اند؛ مقامی که نظیر آن، برای دیگر برادران و خواهران وی ذکر نکرده اند و به این ترتیب، نام فاطمه معصومه (س) درشمار زنان برتر جهان قرار گرفته است.

  

 

به جـــان پاک تو ای دختر امام، ســلام          به هر زمان و مـکان و به هر مقام، سـلام

تویـی که شــاه خراسان بود بــرادر تــو          بـــر آن مقام رفیــع و بـر این مقام، ســلام

به هر عدد که تکلم شـود به لیل و نهار          هــــزار بـار فـــزون تـر ز هـر کـلام، ســلام

صبح تا شب و از شام، تا طلیعه صبــح          بر آستـانه قــدسـت علی الـدوام، ســلام

در آســـمان ولایــت، مــه تمــامی تـــو           ز پای تا به ســرت ای مـــه تـمـام، ســلام

به پیشگــاه تو ای خواهـــر شه کـَـونین          ز فـرد فـرد خلیـق، به صبح و شام ســلام

منم که هر سر مویم به هر زمان گویـد          به جـان پــاک تـو ای دخــتـر امـام، ســلام

 

غروب غمگین

حضرت فاطمه (س) پس از  ورود به شهر قم، تنها هفده روز در قید حیات بود و سپس دعوت حق را لبیک گفت و به سوی بهشت برین پرواز کرد. این حادثه در سال 201 هجری رخ داد. سلام بر این بانوی بزرگوار اسلام از روز طلوع تا لحظه غروب. درود بر روح تابناک معصومه (س) که اینک آفتاب حرم باصفایش، زمین قم را نورانی کرده است. سلام بر سالار زنان جهان و فرزند پیام آوران مهر و مهتران جوانان بهشتی. ای فاطمه! در روز قیامت، شفیع ما باش که تو در نزد خدا، جایگاهی ویژه برای شفاعت داری.




تاریخ : سه شنبه 92/12/27 | 2:56 عصر | نویسنده : یدالله نجفی | نظر


  • paper | قالب وبلاگ | فال حافظ
  • خرید لینک دائمی | ایران موزه