سبد 3 عنوانی کتابخوانی عید - قیدار شهر جد پیامبراسلام
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
درباره وب

لینک دوستان
جستجوی وب
برچسب‌ها وب
 جوانتر که بودم هر وقت نزدیک نوروز می شدیم برای خودم یک لیست بلند بالا از کتاب ردیف می کردم که بخوانم. فکر می کردم این دو سه هفته غنیمت زمانی زندگی ما ایرانی هاست که باید به نفع کتابخوانی مصادره اش کنم. از طرز فکر خودم خوشم می آمد ولی هیچ وقت موفق نبودم. شلوغی عید و تنبلی و برنامه های اجباری و ... مهمتر از همه اینکه جو می گرفتمان و در محاسبات ساده اشتباه می کردیم. معلوم است در 13-14 روز نمی شود 10-12 کتاب حدود سیصد صفحه ای را خواند!

بعد از این تجربه شهودی به هر کس که می توانم توصیه می کنم کتاب خواندن را در برنامه عیدش حتما لحاظ کند ولی با ماجرا واقع بینانه برخورد کند. واقع بینانه هم یعنی اینکه تعداد کتاب هایی که انتخاب می شود برای خوانده شدن متناسب با شرایط عید باشد. هم از نظر زمان هم از نظر موقعیت. بالاخره روشن است که آنچه می تواند به بهشت رفتن ما بیشتر کمک کند صله رحم درست است! با توجه به این مقدمه کوتاه به نظرم رسید چند کتاب را معرفی کنم برای سبد کتابخوانی عید:

سنگ سلام نوشته محمدرضا بایرامی: محمد رضا بایرامی یک دهاتی شهری شده است که نه هویت روستایی بودنش را از دست داده و نه در مواجهه با پدیده شهر و شهروندی به عناد و مبارزه برخاسته. بیشتر داستان های او از مکان ها و موقعیت های طبیعی و روستایی کمال استفاده را برده. سنگ سلام هم مثل همه دیگر داستان هایش در کوهستان می گذرد و ماجرای چند نوجوان است که همراه دایی یکی از آنها از مسیر کوه می خواهند بروند تعزیه ای را در روستایی در طالقان ببینند و در راه گم می شوند و اتفاقاتی برایشان پیش می آید. سنگ سلام توسط انتشارات عصر داستان روانه بازار نشر شده است.

بچه های کارون نوشته احمد دهقان: احمد دهقان از آن دست نویسنده هایی است که هر طور بندازیش بر چهار دست و پای جنگ روی زمین ادبیات، زمین می افتد. روایت بچه های کارون هر چند قرار بوده داستانی نوجوانانه باشد از اتفاقاتی در خرمشهر زمان اشغال، ولی موضوع جنگ و به طور اختصاصی اشغال خرمشهر آنقدر برای ما ایرانی ها مهم بوده و هست که همه جور رده سنی از خواندن کتاب لذت ببرند. داستان ماجرای پسری است که شبها و با هماهنگی فرماندهان از پلی بر روی کارون عبور می کند و وارد آن قسمت از خرمشهر می شود که در اختیار بعثی هاست. دوست این نوجوان که راوی داستان است در کشاکش رابطه با این نوجوان و دو دوست دیگرش که همراه او از جایی دیگر به خوزستان آمده اند، این داستان جنگی را پیش می برند. کتاب خوش خوان و روان است و آنقدر جذابیت دارد که باعث بشود از بعضی سریال های تلویزیون چشم پوشی کنید. این کتاب توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده است.

قیدار نوشته رضا امیرخانی: قیدار هرچند از دو کتاب قبلی یک سال قدیمی تر است ولی برای هر سبد کتابخوانی همیشه یک اثر از رضا امیرخانی واجب و لازم است. روایت داستان از کتاب های من او و بی وتن سرراست تر و ساده تر است. همین هم کتاب را خوش خوان تر می کند. قیدار مردی است که زندگی اش بر مدار جوانمردی شکل می گیرد. امیرخانی برای نوشتن کتاب به تهران قدیم و فتوت نامه های منتشره قدیمی نیم نگاهی داشته و نثر و لحن کتاب هم از همین نگاه متاثر است. اگر کسی از او چیزی نخوانده باشد به نظرم خواندن این کتاب باعث خواهد شد 10 اثر قبلی امیرخانی را هم در سبد کتابخوانی ایام سال 93 قرار بدهد. قیدار توسط انتشارات افق منتشر شده است.

یکی از اشتباهاتی که در ایام گذشته در انتخاب سبد کتابخوانی عید می کردم این بود که گاهی کتاب سخت خوان در لیستم پیدا می شد. این اشتباه البته در این لیست سه عنوانی انجام نشده است.

نویسنده: مهدی قزلی

 




تاریخ : دوشنبه 92/12/19 | 12:54 صبح | نویسنده : یدالله نجفی | نظر


  • paper | قالب وبلاگ | فال حافظ
  • خرید لینک دائمی | ایران موزه