اعلامیه حقوق بشر سیاسی است - قیدار شهر جد پیامبراسلام
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
درباره وب

لینک دوستان
جستجوی وب
برچسب‌ها وب

حجت الاسلام شکوریخبرگزاری فارس: اعلامیه حقوق بشر سیاسی است

اعلامیه حقوق بشر سیاسی است

نماینده سابق مردم زنجان و طارم در مجلس با اشاره به اینکه حقوق بشر همواره به دلایل سیاسی سلب ‌شده است، گفت: اعلامیه حقوق بشر بیش از آنکه بعد اجتماعی داشته باشد، سیاسی است.

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، حجت‌الاسلام ابوالفضل شکوری شامگاه پنجشنبه در جلسه‌ حقوق شهروندی با تشریح منابع حقوق شهروندی و همچنین کلمات مشتق از حقوق اظهار داشت: حقوق جمع کلمه حق به معنای ثبوت و استقرار و استحکام ذاتی محسوب می‌شود. وی با بیان اینکه کسی توان سلب حقوق شهروندی را از انسان ندارد، اضافه کرد: حقوق بشری که از آن صحبت می‌شود، به منزله حق حیاتی است که صاحب حق هم توان ضایع کردن آن را ندارد، چرا که این حقوق در واقع حق انسانیت وی محسوب می‌شود. این فعال اجتماعی حقوق شهروندی را همزاد بشر دانست و تصریح کرد: همه ادیان الهی این حقوق را تصدیق کرده‌اند. نماینده مردم زنجان در مجلس ششم با تاکید بر تصدیق حقوق شهروندی که این روزها بیشتر با نام حقوق بشری شناخته می‌شود توسط ادیان الهی تاکید کرد: این حقوق توسط ادیان الهی تایید شده نه اینکه توسط این ادیان تاسیس شده باشد. شکوری حق آزادی را از جمله حقوق بشری عنوان کرد که هیچ کس حق سلب آن را ندارد و ادامه داد: این حق به قدری آشکار است که هیچ کس نمی‌تواند ادعا کند که آزادی را به کسی داده است، چرا که آزادی دادنی نیست، بلکه داشتنی است. وی با بیان اینکه حقوق بشر این روزها بیشتر استفاده سیاسی دارد، ابراز داشت: هر چند اعلامیه حقوق بشری جنبه اجتماعی هم دارد، ولی امروزه بیشتر جنبه سیاسی به خود گرفته است. این فعال اجتماعی حقوق شهروندی را یک واقعه درونی توصیف کرد و افزود: حقوق شهروندی بیشتر در درون شهر به وقوع می‌پیوندد، هر چند اختلافاتی هم در این معنا در تاریخ وجود داشته است. نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس ششم حقوق شهروندی را یک مقوله قدیمی اعلام کرد و گفت: این موضوع در کتاب‌های فلاسفه قدیم همچون افلاطون و ارسطو هم وجود دارد. شکوری به نقش مدرنیسم در حقوق شهروندی اشاره و تاکید کرد: مدرنیسم حقوق شهروندی را متحول کرده است. وی با بیان اینکه حقوق بشر در دین اسلام به رسمیت شناخته شده است، تاکید کرد: این رسمیت به حدی در اسلام جدی است که حتی فرزندان نامشروع هم حقوق شهروندی دارند. این فعال اجتماعی به تفاوت‌های موجود در بین تفاسیر موجود در مورد حقوق شهروندی بین اسلام و دیگر مکاتب و استحکام آن در دین اسلام اشاره کرد و ادامه داد: در حالی که برخی از فلاسفه و مکاتب حق کشتن بشر ناقص‌الخلقه را می‌دهند، دین اسلام چنین اجازه‌ای را نمی‌دهد. نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس ششم با بیان اینکه تضادهایی در بین تعاون و تقسیم ثروت با حقوق شهروندی در بین مکاتب بشری وجود دارد، ابراز داشت: برخی از فلاسفه در صدد حل این تضادها هستند ولی موفق نبوده‌اند. شکوری در پایان سخنان خود با توصیه برای فعالیت به صورت مدنی به بانیان جلسه افزود: اگر فعالیت‌های مدنی تبدیل به فعالیت‌های سیاسی شود، امکان ادامه فعالیت محدود می‌شود. وی با تاکید بر اینکه زنجان خاستگاه آزاد اندیشان بوده است، ادامه داد: این فعالیت‌ها باید به سمت نهاد سازی و ارائه آموزش‌های لازم به شهروندان ادامه یابد. در این جلسه مهدی سلطانی هم به مقوله حقوق شهروندی از لحاظ زیستی و رابطه روح و ماده با آزادی پرداخت و گفت: ساختار روح در آزادی و ساختار ماده در ماندگاری است. در پایان این جلسه پرسش‌هایی مطرح و پاسخ داده شد.




تاریخ : جمعه 93/1/29 | 10:15 صبح | نویسنده : یدالله نجفی | نظر


  • paper | قالب وبلاگ | فال حافظ
  • خرید لینک دائمی | ایران موزه