دی 92 - قیدار شهر جد پیامبراسلام
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
درباره وب

لینک دوستان
جستجوی وب
برچسب‌ها وب

همسایه غربی تهران است. با فاصله‌ای در حدود 330 کیلومتر. صبح حرکت راه بیفتید تا شب می‌توانید از دو منطقه فوق‌‌العاده دیدن کنید. شک نکنید هرگز این سفر و چیزهایی که خواهید دید را باور نخواهید کرد.

گنبد سلطانیه در حقیقت آرامگاه یکی از شاهان دوره ایلخانی بوده است. تزیینات و نحوه? ساخت این مقبره نقطه? عطفی در معماری آن دوران بوده به این شکل که سبکی جدید را در معماری به‌وجود آورده که از معماری سلجوقی منفک شده‌است. گنبد سلطانیه شامل سه بخش اصلی ورودی، تربت‌خانه و سردابه‌است. گفته می‌شود در ساخت گنبد بزرگ شهر فلورانس از این گنبد الگوبرداری شده‌است. بنای این گنبد که بعد از گنبدهای سانتاماریا دلفیوره و ایاصوفیه سومین گنبد بزرگ دنیاست.

 

این بنا باشکوه‌ترین ساختمان شیوه آذری و شاید کل معماری ایران است که در کنار آن آرامگاه سلطان محمد خدابنده (الجایتو) ساخته شده است.

ساخت این گنبد در سال 702 هجری قمری به دستور الجایتو در شهر سلطانیه، پایتخت آن زمان ایلخانیان آغاز شد و در سال 712 هجری قمری به اتمام رسید. بعضی از تاریخ نویسان نوشته‌اند سلطان محمد خدابنده این گنبد و بنای عظیم را بنا کرد که اجساد ائمه اول و سوم شیعیان یعنی علی و حسین را از آرامگاهای خود به آنجا منتقل کند. ولی به علت خوابی که دید از این عمل منصرف شد.  

دالان‌های تودرتویی در سردابه این بنا موجود است که حدس زده می‌شود برای اجرای مراسم خاصی به کار می‌رفته ‌است.  

سلطانیه بعد از مراغه و تبریز سومین پایتخت دوره ی ایلخانی بوده است.  نام سلطانیه به معنی شکارگاه شاهی است و پادشاهان ایلخان از این مکان برای تفریح و شکار استفاده می کرده‌اند.  

این گنبد از نظر ارتفاع بعد از کلیسای سانتا ماریای ایتالیا و مسجد ایاصوفیه ترکیه سومین گنبد جهان است. با الهام گرفتن از هشت در بهشت، این بنا را هشت ضلعی ساخته‌اند. طول هر ضلع 17 متر است. ساختمان هشت در، هشت ایوان و هشت مناره دارد و دارای سه بخش گنبدخانه، تربت خانه و سرداب است. 

تربت‌خانه در ضلع جنوبی واقع شده است. به این دلیل به آن تربت خانه گفته می شود که روی دیوارهای محراب روبروی در با دو خط ثلث و کوفی با استفاده از تربت امام حسین سوره الملک نوشته شده است. طول تربت خانه حدود 17 متر، عرض آن حدود 8 متر و ارتفاع آن 16 متر است.

کلیه دیوارهای گنبد سلطانیه کتیبه است. دور تا دور طبقه هم‌کف سوره فتح نوشته شده است. درب شرقی، درب اصلی ورودی به آرامگاه است که در بالای آن آیت الکرسی نوشته شده است. داخل ایوان طبقه اول سوره اخلاص (توحید) نوشته شده است. گنبد دو دوره تزئینات دارد. دوره ی اول تزئینات آجر و کاشی هستند و دوره ی دوم گچ و نقاشی روی گچ است که روی دوره ی اول را پوشانده است.

هرچند طی کاووش های به عمل آمده هیچگونه شواهدی دال بر وجود قبر در سردابه به دست نیامده است اما بنابر اظهار مورخین و برخی از محققین، سلطان محمد خدابنده در همین سرداب دفن شده است. 

گنبد سلطانیه 110 پله دارد که در حروف ابجد مترادف با نام حضرت علی است. ساختمان سه طبقه دارد. ایوان‌های طبقه اول به سمت داخل است و ایوان‌های طبقه ی دوم به سمت بیرون. ارتفاع گنبد  48 متر و نیم است. قطر دهانه مرکزی گنبد نیز 25 متر و نیم است. پی بنای گنبد سلطانیه نیم متر است. بنابراین هرچه بالاتر می رویم به جهت کاهش وزن و فشار وارده بر دیوارها، میزان فرورفتگی ها و فضاهای خالی بیشتر می شود. از طرف دیگر وجود هشت مناره ی قرینه با هم نیروی رانشی گنبد به سمت خارج را به خوبی مهار می‌کند. 

گنبد سلطانیه در سال 1310 جزء آثار ملی ایران شناخته شد و در 24 تیرماه 1384 نیز به عنوان هفتمین اثر ماندگار ایرانی در فهرست جهانی یونسکو ثبت شده است. 

چین ایران!

معبد داش کسن، بنایی صخره‌ای است که در حاشیه روستای ویر در حدود 15 کیلومتری جنوب شرقی شهر تاریخی سلطانیه (زنجان) واقع شده است. این معبد سنگی در ایران بی‌نظیر است. معبدی است با طرح اژدها که وقتی گردشگران آن را می‌بینند تصور می کنند با معبدی چینی روبه‌رو هستند.

این بنا به دو نقش برجسته اژدها و چند محراب اسلامی در دو سمت آن و به قرینه یکدیگر مزین است. نمونه‌های مشابه نقش‌های اژدهای آن در جای دیگری از ایران دیده نمی‌شود. طبق نظر برخی باستان شناسان، قدمت این معبد به قبل از اسلام می‌رسد که در زمان ایلخانان نقوشی از جمله اژدها بر آن افزوده شده‌است.  

شکل گیری این معبد پس از مرگ ارغونشاه، با پشتکار الجای خاتون، خواهر سلطان محمد خدابنده آغاز شد، ولی به پایان نرسید.  

از نظر نقشه و نقوش تزیینی یکی از باارزش‌ترین نمونه‌های معماری صخره‌ای در تاریخ معماری ایران به شمار می‌رود. در این معبد نقوشی از هنر چینی به کار رفته‌است. نقش های اژدها به طول 5 متر و عرض 1?5 متر بزرگ ترین نقوش تزیینی این معبد است. دیگر نقوش تزینی این معبد، طاقچه‌های فاخری است که در ضلع شرقی و غربی معبد در کنار نقوش اژدها کنده شده‌اند. این طاقچه‌ها مُقَرنَس های زیبایی دارد. همچنین نقوش اسلیمی که ماهرانه تراشیده شده‌اند با طرح‌های متنوع در آن دیده می‌شود. در ساخت این معبد تقارن طولی در نظر بوده و این تقارن در کلیه بخش های معبد به چشم می‌خورد. 

معبد تاریخی داش کسن از سمت شمال به دشت سلطانیه و بنای تاریخی آرامگاه سلطان محمد خدابنده اشراف دارد. این معبد در کنار شهر قدیم سلطانیه با گنبد رفیع آن، آرامگاه چلبی اوغلو و آرامگاه ملاحسن کاشی، در مجموع محور فرهنگی تاریخی سلطانیه را تشکیل می‌دهد. 

این معبد در میان گردشگران به «معبد اژدها» هم مشهور است. 

در حال حاضر آثار زیادی از شکل نخست این معبد باقی نمانده و تنها سنگ‌های بزرگ و پراکنده در گوشه کنار معبد دیده می‌شود. محدوده معبد اژدها مستطیلی و به ابعاد تقریبی 100 متر در 50 متر است که یک قسمت از آن به واسطه حفاری در تپه ایجاد شده‌است. معبد در دامنه تپه‌ای قرار داشته و مشرف به دشت های وسیع و زیبایی است. 

درون این مجموعه، سه غار نسبتا عمیق در دل کوه کنده شده است که کنده کاری‌های زیبایی دارند. از نقش‌های این کنده کاری‌ها، می توان به دو تصویر اژدها که در مقابل یکدیگر به شکل قرینه حک شده اند و طول هر یک 3/5 متر است اشاره کرد. در طرفین این نقش ها، محراب های زیبای نقش داری با طرح های اسلیمی، گل و بوته و مقرنس های سنگی کنده کاری شده اند. مجموعه آثار کنده کاری این محل، یادگار هنرمندان چینی است که به فرمان اولجایتو از چین فراخوانده شده بودند. 

بر اساس فرضیه‌ای، غارهای «داش کسن» در دو دوره تاریخی جدا از هم مورد استفاده قرار گرفته است. در دوره نخستین، این غار نیایشگاه آئین مهرپرستی در عهد ساسانی بوده است اما از این دوره آثاری به جای نمانده است. دوره دوم که نقش های اژدها، برگ مو، پیچک و طرح های اسلیمی، یادگار آن دوره است، به دوران فرمانروایی ایلخانان تعلق دارد. 

سنگ های سبز به کار گرفته شده در حصار ارگ سلطانیه، مطمئنا از محل تاریخی داش کسن (سنگ بر) بریده شده است. در نتیجه برش و انتقال سنگ، فضای لازم جهت کنده کاری و دخمه سازی در این محل فراهم شده و این مکان با اندکی تغییرات به آرامگاه تبدیل شده است. بنابراین، محوطه تاریخی داش کسن را می توان در ردیف آرامگاه های دوره ایلخانی نیز طبقه بندی کرد. 

معبد صخره ای داش کسن که به معنای سنگ تراشیده یا بریده سنگ است در جنوب شرقی روستای ویر در سینه کش ارتفاعات محلی سلطانیه قرار دارد، در این معبد علاوه بر استفاده از فن آوری پیشرفته زمان که پیامد رشد و تکامل فن سنگ تراشی با ابزار فلزی است، انتخاب مناسبترین نقطه نسبت به نقاط همجوار نمودار توجه و آشنایی کامل سازندگان آن با دانش زمین شناسی و معدنشناسی است. 

در ساخت این معبد، همواره پیروزی از تقارن طولی مد نظر بوده و این تقارن در کلیه بخ شهای معبد به چشم می خورد. معبد تاریخی داش کسن از سمت شمال به دشت سلطانیه و بنای تاریخی آرامگاه سلطان محمد خدابنده اشراف دارد. این معبد در کنار شهر قدیم سلطانیه با گنبد رفیع آن، آرامگاه چلبی اوغلو و آرامگاه ملاحسن کاشی، در مجموع محور فرهنگی تاریخی سلطانیه را تشکیل می دهد. 

مسیر دسترسی

گنبد سلطانیه در 36 کیومتری شرق زنجان و در مسیر جاده ی قدیم قزوین، تاکستان – زنجان واقع شده است. اگر از تهران و از طریق اتوبان قزوین – زنجان به مقصد سلطانیه حرکت می‌کنید لازم است قبل از رسیدن به سلطانیه از اتوبان خود را به جاده قدیم قزوین – زنجان برسانید. آسفالت این مسیر مطلوب است. اگر از استان‌های کرمانشاه یا همدان قصد بازدید گنبد سلطانیه را کردید، می‌توانید مسیر همدان، کبودرآهنگ، شیرین سو، قیدار و سلطانیه را انتخاب کنید. این مسیر کاملاً آسفالت، یک بانده و دوطرفه است. 

راه رسیدن به معبد اژدها چندان مناسب نبوده و از روستای ویر به بعد کاملا خاکی و بدون تابلوی راهنما است. از حاشیه روستا تا معبد حدود پنج کیلومتر راه را باید طی کرد که بهتر است یکی از اهالی را به عنوان راهنما با خود همراه داشته باشید تا برای یافتن محل معبد دچار مشکل نشوید. در کنار معبد یک کانکس کوچک وجود دارد که نگهبان معبد در آن زندگی می کند.  

لوازم ضروری

کارت شناسایی، داروهای شخصی، لیوان، قاشق، چنگال، قمقمه آب، کفش کوه‌پیمایی، کوله یک روزه، کلاه و عینک آفتابی، زیرانداز، لباس گرم، بادگیر، نهار سبک. 

لوازم پیشنهادی

گتر، دوربین عکاسی، کرم ضد آفتاب، باتوم 

هزینه تور

 

 




تاریخ : پنج شنبه 92/10/26 | 9:34 عصر | نویسنده : یدالله نجفی | نظر

از ابتدای سال تبدیل مراتع دیمزار کم بازده در سطح 50 هکتاری انجام شده و مدیریت چرا نیز در بیش از 24 هزار هکتار اجرا شده است.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان خدابنده با بیان این مطلب گفت :امسال بیش از 17 هزار اصله نهال صنوبر و زینتی در سطح شهرستان خدابنده بین صنوبرکاران و باغداران توزیع شده است.

 اصغری با اشاره به حفاظت و قرق 600 هکتاری مراتع این شهرستان افزود: از ابتدای سال تبدیل مراتع دیمزار کم بازده در سطح 50 هکتاری انجام شده و مدیریت چرا نیز در بیش از 24 هزار هکتار اجرا شده است.

 وی جلوگیری از تصرف اراضی ملی و خلع ید به استناد تبصره 4 و احکام قضایی35 فقره به مساحت 104 هکتار را متذکر شد و تنظیم پرونده تخلف به تعداد 38 فقره به مساحت 236 هکتار را یادآور شد.

 رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان خدابنده ؛درباره برنامه های اجرا شده واحد ممیزی اراضی نیز اظهار کرد: اخذ سند مالکیت امانی به تعداد یک جلد سند به مساحت بیش از 172 متر مربع و به تعداد 211 مورد استعلام به مساحت 5/5 میلیون متر مربع نیز پاسخ داده شده است.

 اصغری  خاطر نشان کرد :مدیریت پارک جنگلی عالی قاپوی قیدار در سطح 150هکتار شامل قرق و آبیاری و حفاظت نیز خاتمه یافته است




تاریخ : پنج شنبه 92/10/26 | 9:30 عصر | نویسنده : یدالله نجفی | نظر

مدیر عامل آب منطقه ای استان زنجان گفت: سد تالوار با ظرفیت 500 میلیون متر مکعبی آماده افتتاح است.

به گزارش خبرنگار مهر، امیر حمیدنیا ظهر چهارشنبه در دیدار با اعضای شورای استان زنجان با بیان اینکه  پر شدن سدها برای بهره برداری با توجه به حوزه آبریز زمان بر است و یکی دو سال به طول می انجامد افزود: سر ریز شدن سدها زمان بر است و سد تالوار اکنون برای نگهداری آب های سالانه آبگیری می شود.

وی ادامه داد: اجرای خط انتقال اصلی سد تالوار به سمت اراضی استان در اولویت کاری قرار دارد  و در این زمینه پارسال 200 میلیارد ریال از طریق اوراق مشارکت تزریق شد و 350 میلیارد ریال نیز به پیمانکار بدهکار هستیم.

حمید نیا یادآور شد: سد مراش نیز با 27 درصد پیشرفت فیزیکی، یک هزار و 500 میلیارد ریال هزینه در بر دارد، همچنین سهم مصوب اعتبارات  امسال این شد نیز فقط 30 درصد محقق شده است.

مدیر عامل آب منطقه ای استان زنجان با اشاره به تکمیل و سرریز شدن سد کینه ورس گفت: خط انتقال آب شرب و کشاورزی نیز سال آینده تکمیل خواهد شد.

حمیدنیا ادامه داد: به دلیل کاهش آب دهی چاه ها و نیاز به جایگزینی آن  از سد تهم میزان ذخیره آب این سد نسبت به پارسال کاهش چشمگیری داشته است.

وی هشدار داد: درصورت استمرار میزان مصرف کنونی از آب سد تهم وضعیت آب آن به حالت هشدار می رسد.

مدیر عامل آب منطقه ای استان زنجان  در ادامه با اشاره به شناسایی چاه های غیر مجاز استان گفت: متاسفانه علاوه بر وجود چاه های غیر مجاز اضافه برداشت از چاه های مجاز نیز مشکل ساز شده است.

حمیدنیا  ادامه داد: از سال 89 به بعد چاه های غیر مجاز حفر شده پلمپ می شوند برای کنترل اضافه برداشت نیز نصب کنتور هوشمند عملیاتی شده است.

وی با اعلام هشدار نسبت به افت سطح آب سفره های زیرزمینی اظهار کرد: باید با اتخاذ تصمیمات مناسب مانع بروز بحران آب شد.

به گفته حمیدنیا امسال به صورت میانگین  نسبت به پارسال سه درصد  و نسبت به  بازه  زمانی دراز مدت 27 درصد افزایش بارندگی وجود داشته است البته در برخی نقاط  میزان بارندگی منفی بوده است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان زنجان گفت: باید همه مردم و مسئولان برای فرهنگ سازی در زمینه مصرف بهینه آب به یاری بشتابند.

به گفته وی برنامه های آموزشی برای دانش آموزان مقطع راهنمایی و آموزش بهره برداران آب به صورت مستمر اجرا می شود.

حمیدنیا به سوددهی سدها در صورت راه اندازی مراکز تفریحی درجوار آن اشاره کرد و افزود: می توان با احداث استخر شنا و ماهیگیری و مراکز رفاهی در جوار سدها  از فرصت های گردشگری آن نیز بهره مند شد و در سد گلابر امکان پرورش ماهی و ماهیگیری فراهم شده است.

حمیدنیا افزود: کمیته تخصصی آب و کشاورزی  با حضور نمایندگان دستگاه های دولتی و غیر دولتی  و اساتید دانشگاهی در زنجان تشکیل شده است.

وی یادآور شد: تمهیدات لازم برای تامین آب شرب شهر زنجان با هماهنگی استانداری و آبفا صورت پذیرفته است.

مدیر عامل  آب منطقه ای استان زنجان با اشاره به پروژه های نیمه تمام بخش آب در استان گفت: باید با تسهیل قوانین مربوط به اوراق مشارکت و واگذاری  طرح های دارای قابلیت در آمدزایی در بخش آب جهت رفع مشکلات آب استان گام برداشت.

بهره مندی از ظرفیت های اوراق مشارکت  برای تسریع در آبرسانی باید تسهیل شود

در این دیدار رئیس شورای اسلامی استان زنجان خواستار ارائه گزارش وضعیت احداث سدهای استان و برنامه ریزی برای ارتقا سطح فرهنگی مردم در بهره برداری از آب از سوی آب منطقه ای استان  شد.

سعید خدادادی همچنین پیشنهاد کرد در پی برنامه ریزی دقیق و کارشناسی شده امکان تاسیس مراکز تفریحی در جوار سدها بررسی شود.

بیگدلو عضو شورای شهرستان خدابنده نیز با بیان اینکه خدابنده بزرگترین شهرستان شمالغرب کشور است گفت: مهم ترین مشکل این منطقه کمبود آب است.

وی در خصوص وضعیت سد تالوار خواستار ارائه گزارش شد و افزود: باید با مدیریت مصرف آب از بروز جنگ بر سر تامین  آب پیشگیری کرد.

بیگدلو خاطر نشان کرد: درصورتیکه یک حلقه چاه عمیق برای مصرف همه ساکنان روستاها حفر شود تعداد حفر چاه های خانگی کاهش می یابد.

وی  ضمن اظهار نگرانی از تخریب خاک و کمبود آب در شهرستان خدابنده بیان داشت: متاسفانه از استان های همجوار افرادی وارد اراضی خدابنده شده و با بهره برداری بیش از حد از منابع آب و استفاده غیر مجاز از کودهای شیمیایی برای تامین منافع شخصی خود به تخریب محیط زیست دامن می زنند.

 با روی کار آمدن اعضای دور چهارم شوراهای اسلامی شهر ، اعضای شورای استان نیز فعالیت خود را آغاز کرده اند و اعضای شورای استان با برگزاری جلسات مستمر و دعوت از مدیران استان مشکلات مربوط به شهرستان ها را به نمایندگی از مردم منطقه مطرح کرده و خواستار رفع آن از سوی دستگاه های  ذی ربط می شوند.

با توجه به اینکه مشکل کمبود آب و بهره برداری بی رویه از آب های موجود گریبانگیر همه شهرستان های استان است  و مردم را در مضیقه قرار داده است طی هفته جاری اعضای شورای استان با دعوت از مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان زنجان خواستار پاسخگویی وی در خصوص مشکلات مبتلابه در زمینه آب شدند.




تاریخ : پنج شنبه 92/10/26 | 9:17 عصر | نویسنده : یدالله نجفی | نظر

سرپرست کمیته امداد شهرستان خدابنده از جمع‌آوری 3 میلیارد و 900میلیون ریال صدقه در شهرستان خدابنده خبر داد.

خبرگزاری فارس: جمع‌آوری 3،9 میلیارد ریال صدقه در شهرستان خدابنده غدیر خلجی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زنجان اظهار داشت: یکی از آرمان‌های مهم و یکی از اهداف بنیادین که اسلام توجه به آن دارد ساختن یک جامعه ایده آل بر محور عدالت اجتماعی است.

وی با اشاره به اینکه صدقه چیزی است که انسان به قصد قربت از مال خود خارج سازد و به مستمندان و نیازمندان دهد، خاطرنشان کرد: صدقه به مطلق انفاق در راه خدا اطلاق می شود.

سرپرست کمیته امداد شهرستان خدابنده با اشاره به برخی از آیات قرآنی نازل شده در زمینه اهمیت پرداخت صدقه، اذعان داشت: در سوره بقره قرآن یکی از آثار مهم صدقات را بهره مندی انسان از محبت خدا دانسته است.

این مسئول در ادامه با اشاره به کارکردهای صدقات و تاثیرات آن در زندگی فردی و اجتماعی افراد بیان کرد: صدقه دو کارکرد در امور مادی و معنوی و دنیوی و اخروی دارد.

خلجی با اشاره به برخی از آثار مثبت پرداخت صدقات در زندگی فردی افراد، ابراز داشت: با پرداخت صدقه نه تنها از مال شخص صدقه دهنده کاسته نمی‌شود، بلکه بر آن افزوده شده و برکت آن بیشتر می‌شود.

سرپرست کمیته امداد شهرستان خدابنده در ادامه با اشاره به اجرای طرح جمع‌آوری صدقات توسط کمیته امداد بیان کرد: این امر به منظور ترویج انفاق و احسان در جامعه و همچنین محرومیت زدایی اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه جمع‌آوری صدقات از طریق توزیع صدقات بین مشترکان خانگی و همچنین نصب آن در معابر و ادارات صورت می‌گیرد، اضافه کرد: در حال حاضر 23 هزار و 700 صندوق صدقه در شهرستان خدابنده وجود دارد.

این مسئول با بیان اینکه بیشترین صندوق‌های صدقه موجود در شهرستان خدابنده شامل صندوق‌های کوچک است، اذعان داشت: در مجموع تا پایان سال جاری 3 میلیارد و 941 میلیون ریال صدقه در شهرستان خدابنده جمع‌آوری شده است.

خلجی به موارد هزینه‌کرد صدقات نیز اشاره داشت و بیان کرد: پرداخت وام کارگشایی به مددجویان، تامین جهیزیه برای نوعروسان، پرداخت کمک‌های موردی ویژه و ابن‌السبیل به نیازمندان از جمله موارد هزینه‌کرد صدقات است.




تاریخ : پنج شنبه 92/10/26 | 9:14 عصر | نویسنده : یدالله نجفی | نظر

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان خدابنده با بیان این مطلب گفت :امسال بیش از 17 هزار اصله نهال صنوبر و زینتی در سطح شهرستان خدابنده بین صنوبرکاران و باغداران توزیع شده است.

اصغری با اشاره به حفاظت و قرق 600 هکتاری مراتع این شهرستان افزود: از ابتدای سال تبدیل مراتع دیمزار کم بازده در سطح 50 هکتاری انجام شده و مدیریت چرا نیز در بیش از 24 هزار هکتار اجرا شده است.

 وی جلوگیری از تصرف اراضی ملی و خلع ید به استناد تبصره 4 و احکام قضایی35 فقره به مساحت 104 هکتار را متذکر شد و تنظیم پرونده تخلف به تعداد 38 فقره به مساحت 236 هکتار را یادآور شد.

 رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان خدابنده ؛درباره برنامه های اجرا شده واحد ممیزی اراضی نیز اظهار کرد: اخذ سند مالکیت امانی به تعداد یک جلد سند به مساحت بیش از 172 متر مربع و به تعداد 211 مورد استعلام به مساحت 5/5 میلیون متر مربع نیز پاسخ داده شده است.

 اصغری  خاطر نشان کرد :مدیریت پارک جنگلی عالی قاپوی قیدار در سطح 150هکتار شامل قرق و آبیاری و حفاظت نیز خاتمه یافته است.




تاریخ : پنج شنبه 92/10/26 | 9:12 عصر | نویسنده : یدالله نجفی | نظر

 نورالله صفی‌لو امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زنجان با اشاره به فعالیت‌های موسسات فرهنگی قرآن و عترت در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: در حال حاضر در استان زنجان، 26 موسسه فعال قرآنی به غیر از شعبات در زنجان فعالیت دارد.

وی با بیان اینکه 7 موسسه قرآنی نیز در انتظار صدور مجوز هستند، افزود: موسسات قرآنی در شهر زنجان 15 موسسه و در مناطق دور دست و شهرستان‌ها مثل منطقه افشار خدابنده و زرین رود شریف آباد ابهر هستند.

مسئول دفتر قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان از جمله موسسات جدید در انتظار صدور مجوز در روستای جاجی آرش، و روستای مزید آباد ابهر برشمرد.

این مسئول فعالیت‌های موسسات قرآنی را در زمینه‌های مختلف نظیر روخوانی، روان خوانی، تجوید، صورت و لحن و مفاهیم قرآنی و تفسیر، ادبیات عرب و مترجمی عنوان کرد و گفت: نهج‌البلاغه نیز جدیدا به این موارد اضافه شده است.

صفی‌لو این آموزش‌ها را دارای دوره‌های عمومی برشمرد و گفت: دوره‌های تخصصی تربیت مربی مهد کودک، حفظ  و ترجمه، مفاهیم و نهج‌البلاغه نیز برای نخستین‌بار در سال گذشته 12 دوره برگزار شده است.

وی با اشاره به برگزاری آزمون‌ها در این زمینه افزود: در شهرستان‌های ابهر، خدابنده در دو نوبت هر سال آزمون سراسری حفظ و ترجمه و مفاهیم و تفسیر قرآن از سوی اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی استان زنجان برگزار می‌شود.

مسئول دفتر قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان در ادامه استان زنجان را در این زمینه دارای برتری و پیشتازی دانست و تصریح کرد: استان زنجان در سطح کشور در بین استان‌ها دارای ردیف دوم و پنجم بوده است.

وی در این زمینه با اشاره به فعالیت‌های دو سال اخیر در زنجان گفت: 25 رشته از آزمون‌های یاد شده با 5 هزار و 417 نفر در این آزمون‌ها شرکت و موفق به قبولی با کسب حد نصاب از سوی معاونت قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با اخذ گواهی معتبر شده‌اند.

صفی‌لو در بخشی از سخنان خود با اشاره به این فعالیت‌های قرآنی در استان زنجان خاطر نشان کرد: یکی از موسسات برتر کشور از موسسات استان زنجان به نام زمزم معرفت زنجان بوده است.

وی همچنین موسسه جامعه القران کریم زنجان را به عنوان موسسه‌ای که بیشترین شرکت کننده را داشته معرفی کرد.

این مسئول در پایان موسسه قرانی معرفت اهل بیت زنجان را از جمله بزرگترین موسسات قرآنی کشور دانست که دارای موفقیت‌های در این زمینه بوده است.




تاریخ : سه شنبه 92/10/24 | 10:1 عصر | نویسنده : یدالله نجفی | نظر
رئیس بهزیستی شهرستان خدابنده از آموزش اصول تغذیه به مدیران مهدهای کودک در این شهرستان خبر داد.
خبرگزاری فارس: آموزش اصول تغذیه به مدیران مهدهای کودک در خدابندهعصمت نصیری قیداری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زنجان اظهار کرد: دوره آموزشی اصول تغذیه به مناسبت هفته بسیج آموزش تغذیه در سالن کنفرانس بهزیستی برگزار شد.

وی ضمن تاکید بر اهمیت این دوره اذعان داشت: کودکان از بزرگترها نوع تغذیه و غذا خوردن را فرا می‌گیرند و اگر این یادگیری صحیح باشد، آنها می‌توانند در آینده زندگی سالم‌تری داشته باشند.

رئیس بهزیستی شهرستان خدابنده با اشاره به اهمیت استفاده از ویتامین‌ها، پروتئین‌ها و سایر مواد غذایی در دوران کودکی اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین وعده‌های غذایی کودک وعده صبحانه است که اغلب در مهدهای کودک سرو می‌شود و آشنایی با اصول تغذیه موجب بهبود و ارتقای سطح تغذیه کودکان مهدهای کودک بهزیستی می‌شود.

این مسئول با تاکید بر اهمیت نقش مهدهای کودک در شکل‌گیری شخصیت کودکان خاطرنشان کرد: آشنایی مربیان و مدیران این مهدها و انتقال آن به کودکان و رعایت این اصول در نوع تغذیه می‌تواند از کلسترول بالا و بد خون، فشار خون، اضافه وزن و چاقی و دیگر عوامل خطرزا در آینده جلوگیری کند.

 

نصیری قیداری تصریح کرد: کودکانی که غذاهای متنوعی از همه گروه‌های غذایی هرم تغذیه دریافت می‌کنند، بدون نیاز به مصرف مکمل می‌توانند نیازهای تغذیه‌ای خود را تامین کنند که این روش بهترین راه تامین نیازهای غذایی است.

در حال حاضر 51 مهد کودک در بهزیستی شهرستان خدابنده فعال هستند که نزدیک به 4 هزار کودک از خدمات آنها بهره‌مند می‌شوند.




تاریخ : سه شنبه 92/10/24 | 9:57 عصر | نویسنده : یدالله نجفی | نظر
 
زنجان - خبرگزاری مهر: مدیر آموزش و پرورش شهرستان خدابنده گفت: در سطح شهرستان خدابنده یکصد هزار و 816 نفر با سواد و 11 هزار و 488 نفر بیسواد بین سنین 10 تا 49 سال وجود دارد.
به گزارش خبرنگار مهر، بهرامعلی قاسمی ظهر سه شنبه در جلسه شورای آموزش و پرورش شهرستان خدابنده افزود: 97.92 درصد مردان و 13. 84 درصد زنان این شهرستان با سواد هستند که میانگین با سوادی به 51. 88 درصد می رسد.

وی افزود: اداره سوادآموزی آموزش و پرورش شهرستان خدابنده یکی از ادارات موفق در ریشه کنی بیسوادی است و بر اساس سرشماری سال 1355 تنها 2. 19درصد جمعیت 6 ساله و بالاتر شهرستان باسواد بوده اند که این میزان در سال 90 با 31. 69 درصد رشد به 51. 88 درصد افزایش یافته است.

رییس اداره سواد آموزی شهرستان خدابنده نیز گفت: بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در هفتم دیماه سال 1358 دستور تأسیس سازمان نهضت سواد آموزی را با هدف آموزش همگانی و محو بی سوادی از کشور به عنوان یکی از نهادهای انقلابی صادر کردند.

رییس اداره سوادآموزی با اشاره به فرمایش پیامبر گرامی اسلام (ص) که دانش اندوزی را برای تمام مردان و زنان مسلمان واجب کرده است و سخنان مقام معظم رهبری که اگر نتوانیم معضل بیسوادی را حل کنیم اصل انقلاب و ایده های آن لطمه خواهد خورد گفت:بر اساس مصوبه ساختار آموزشی مرحله اول آموزش بزرگسالان (نهضت سواد آموزی) شامل سه دوره تحصیلی (دوره سواد آموزی معادل سوم ابتدایی) دوره تحکیم سواد و دوره انتقال معادل ششم ابتدایی می باشد. این مقام مسئول اضافه کرد: واگذاری فعالیتها به بخش غیر دولتی از جمله مواردی است که در سیاست های کلان کشور و در برنامه سوم و چهارم و پنجم توسعه به آن توجه ویژه شده است و یکی از اهداف برنامه پنجم کاهش تصدی گری دولت و استفاده از توانمندی بخش خصوصی و غیر دولتی هستند.

سعیدی نرخ سرانه واگذاری فعالیتهای دوره های سوادآموزی به مدارس و مراکز غیر دولتی و اشخاص حقیقی را به ازای هر نفر قبولی دوره سواد آموزی در سال تحصیلی 93- 92 را 5 میلیون و 500 هزار ریال، مبلغ سرانه جذب و آموزش دوره تحکیم به ازای هر نفر 600 هزار ریال و مبلغ سرانه جذب و آموزش دوره انتقال به ازای هر نفر را 7 میلیون و 200 هزار ریال عنوان نمود.

سعیدی از همکاری و حمایت مدیر  آموزش و پرورش شهرستان خدابنده قدردانی کرده و گفت: به یاری خداوند متعال بیسوادی را در شهرستان خدابنده ریشه کن کرده و جشن با سوادی را در تمام روستاها برگزار خواهیم نمود. 

سعیدی به گستردگی وپراکندگی روستاها اشاره وگفت:همکاران پر تلاش ما برای جذب سوادآموزان در نماز جمعه حضور یافته و ضمن توزیع بروشور از افراد علاقمند ثبت نام می کنند




تاریخ : سه شنبه 92/10/24 | 9:53 عصر | نویسنده : یدالله نجفی | نظر
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان از مشارکت فعال رسانه‌های استان زنجان در برنامه‌های هفته وقف تقدیر کرد.
خبرگزاری فارس: مدیرکل اوقاف زنجان از رسانه‌های استان تقدیر کرد 

 

حجت‌الاسلام علی باقری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زنجان اظهار کرد: امسال نیز طبق سنوات گذشته برنامه‌های مختلفی به مناسبت هفته وقف در استان زنجان اجرا شد.

وی با اشاره به اجرای 53 برنامه طی هفته وقف عنوان کرد: خوشبختانه این برنامه‌ها با همکاری و همراهی مطلوب و تنگاتنگ رسانه‌های استان برگزار شد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان همچنین با تقدیر از حضور و رهنمودهای ارزنده نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان،  حضور و همکاری استاندار زنجان، نمایندگان استان، فرمانداران و صدا و سیمای مرکز استان در برنامه‌های هفته وقف تصریح کرد: در این بین رسانه‌های استان نقش ارزنده‌ای در پوشش برنامه‌های هفته وقف ایفا کردند.

این مسئول همچنین به فعالیت مطلوب هیئت امنای مساجد امامزادگان طی هفته وقف اشاره کرد و گفت: حضور واقفین و مردم خیراندیش نیز در این هفته قابل تقدیر است.

باقری در ادامه با ارائه گزارشی از برنامه‌های اجرا شده طی هفته وقف تصریح کرد: امسال همزمان با هفته وقف چند همایش با حضور مسئولان در استان برگزار شد که از جمله آن همایش «وقف و رسانه» و «همه واقف باشیم» بود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان در ادامه با اشاره به برگزاری مراسم تجلیل از حافظان قرآنی در استان همزمان با هفته وقف عنوان کرد: این مراسم به صورت استانی و با حضور جمعی از مسئولان استانی برگزار شد.

این مسئول همچنین به ثبت هفت موقوفه جدید در استان همزمان با هفته وقف اشاره کرد و ادامه داد: این موقوفات در شهرستان خدابنده به ثبت رسیده است.

باقری با بیان اینکه در حال حاضر بیش از 2 هزار و 400 موقوفه در استان زنجان وجود دارد، تصریح کرد: در تلاش هستیم با فعالیت برنامه‌ریزی شده و اطلاع‌رسانی مطلوب، موقوفات بیشتری را احیا کرده و آن‌ها را توسعه دهیم.

 وی همچنین با تاکید بر اجرای نیات واقفان در اجرای برنامه‌های مختلف اشاره کرد و متذکر شد: اجرای نیات واقفان خیراندیش نیز در دستور کار این اداره کل قرار دارد و با تمام توان تلاش می‌شود این امر به بهترین وجه ممکن صورت گیرد.




تاریخ : دوشنبه 92/10/23 | 10:36 عصر | نویسنده : یدالله نجفی | نظر
 یک کارشناس روانشناسی بهزیستی شهرستان خدابنده گفت: باید از مشکلات به عنوان فرصت هایی جهت پیشرفت به خصوص در کانون خانواده ها استفاده کرد.
 
 عاشوری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به تغییرات جوامع و صنعتی شدن متناسب با این امر سبک زندگی خیلی از جوامع دگرگون شده است.
وی یادآورشد: با توجه به اینکه انسان موجودی اجتماعی است، این تغییر شرایط با آسیب های متعددی از قبیل زندگی های توام با انزوا و آسیب های روانی و خانوادگی همراه شده و از آن جایی که وجود مشکلات ابتدای راه تغییر انسان است باید برای سازگاری مسالمت آمیز کوشش کرد تا محیط پیرامون و تربیتی در آرامش و امنیت فراهم شود.
مجتبی عاشوری تصریح کرد: انسان ذاتا موجودی شرور بوده و اگر شرایط و برنامه های تربیتی و مقرارت اجتماعی، حقوقی و دینی مطرح نباشد آن وقت همه کار انجام می دهد و به همین خاطر خانواده و اجتماع مسئولیت دارند و تمام تلاش خود را باید به کار بگیرند تا با هماهنگی و همکاری تمام آحاد جامعه محیطی روانی، تربیتی، خانوادگی و سالم ایجاد شود.
وی یکی از آسیب های خانوادگی مطرح را تغییر شکل خانواده ها در زمینه های تربیتی عنوان و افزود: والدین به دلیل مسایل شغلی نمی توانند شرایط بهینه تربیتی را فراهم کنند که نیاز است راهکارها و تمهیداتی صورت بگیرد.
این کارشناس روانشناسی بهزیستی شهرستان خدابنده گفت: برای ایجاد زندگی همراه با رضایت و خود شکوفایی از دوران پنج سال اول زندگی کودکان در جهت ایجاد عادت های سالم زندگی از قبیل رفتاری، غذایی و غیره باید تلاش شود.
عاشوری ادامه داد: در این خصوص نیاز به سه نوع سبک فرزند پروری سالم است.
وی اولین سبک فرزند پروری را آزاد منشانه ذکر کرد و افزود: در این سبک والدین فرزندان خود را کاملا آزاد می گذارند که چنین سبکی، سالم نبوده، چون محیط خانوادگی دچار هرج و مرج می شود و در این صورت نیز سرنوشت خوبی در انتظار آنها نخواهد بود.
عاشوری با اشاره به سبک مستبدانه به عنوان دومین روش تصریح کرد: در این سبک والدین شرایط سفت و سختی را برای فرزندان ایجاد می کنند که در این صورت نیز فرزندان روابط اجتماعی خوبی با محیط نخواهد داشت.
وی سومین سبک را مقتدرانه دانست که توام با منطق بوده و چنین سبکی کارآمد و سالم می باشد، و یادآورشد: والدین با فرزندان خود رفتاری متقابل و مسالمت آمیزی دارند و به نحو شایسته مشکلات را حل می کنند.
عاشوری با تاکید بر اینکه شکاف نسل ها آسیب دیگری است که در عصر حاضر مطرح می شود ابرازکرد: آن چه والدین به آن می اندیشند و انتظار دارند بسیاری از فرزندان آنها را قبول نمی کنند و این ناهماهنگی نوعی دور شدن از نسل ها بوده و باید سعی شود این شکاف ها به دلایل فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و تکنولوژیکی که ایجاد شده است کمرنگ شده تا سازگاری صورت بگیرد.



تاریخ : دوشنبه 92/10/23 | 10:30 عصر | نویسنده : یدالله نجفی | نظر


  • paper | قالب وبلاگ | فال حافظ
  • خرید لینک دائمی | ایران موزه